Индийският износ е заплашен от липса на достатъчно контейнери
Възстановяването на индийския износ, който преживява възход през последните месеци, е под заплаха, тъй като няма достатъчно контейнери, с които стоките да бъдат натоварени на корабите и превозени през океана, съобщава Bloomberg.
В същото време цената на доставките се повиши близо седем пъти.
Vimal Agro Products Pvt., която изнася консерви за индийската диаспора в чужбина, заяви, че поръчките, които е трябвало да пристигнат в Австралия и Нова Зелания за индуисткия празник Дивали са закъснели със седмици.
В момента има сериозни притеснения дали доставките, планирани за Коледа и Нова година, ще пристигнат навреме.
Глобалната търговия страда от липса на контейнери, тъй като мрачните икономически прогнози през пролетта, когато избухна пандемията от COVID-19, накараха много от превозвачите да свият капацитета си.
Впоследствие стана ясно, че очакванията вероятно са били твърде песимистични, но възстановяването на капацитета на корабните превози няма как да се случи толкова бързо, колкото съкращаването му.
Ситуацията в Индия се влoшава допълнително и от политическите спорове с Китай, които доведоха до свиване на вноса на определени продукти, в това число и на транспортни контейнери.
В периода от юли до октомври индийският износ бележи ръст от 24% на годишна база, докато вносът намалява с 28% за същия период. По тази причина компаниите, които досега изнасяха празни контейнери, бяха принудени да ги върнат обратно в страната и да ги доставят на фабриките във вътрешността.
В случая с Vimal Agro цената за транспортирането на един контейнер до Великобритания се е увеличила двойно до 1 800 долара, а доставките до Австралия са поскъпнали трикратно до 1500 долара.
Междувременно вносителите също страдат от липсата на достатъчно контейнери. Във Великобритания някои компании бяха принудени временно да спрат производството си заради нарушените вериги на доставка, предава BBC.
Сред тях е и заводът на Хонда в Суиндън.
Според логистичните компании, които организират транспорта на стоките между складовете на пристанищата, ситуацията започва да изглежда "плашещо".
Търговците пък предупреждават, че рязкото увеличение на цените за доставка в крайна сметка ще бъде прехвърлено върху потребителите.