Китайският апетит за луксозни автомобили се оказва движеща сила за източноевропейските икономики, много от които са силно зависими от износа на компоненти за автомобилната индустрия, пише Bloomberg.

Чехия и Словакия, които произвеждат най-много автомобили на човек от населението в света, затвориха много от магазините и заведенията си в опит да ограничат разпространението на втората вълна на пандемията от COVID-19.

Автозаводите им обаче продължават да произвеждат возила за американските и азиатските пазари.

На пълни обороти работят както поточните линии за луксозните модели, като Porsche Cayenne, така и за бюджетния сегмент на Skoda и Peugeot.

Британската компания Jaguar Land Rover Automotive, част от групата на индийската TATA, която отвори завода си в западната част на Словакия преди две години, отчита сериозен ръст в търсенето през третото тримесечие.

Според директора на завода, в който се произвеждат високопроходимите Discovery и Defender, Ръсел Лесли продажбите в Китай са особено окуражаващи.

"Китай, САЩ и Великобритания са важни пазари за нас и ние продължаваме да наблюдаваме позитивни тенденеции там", казва той.

Германският концерн Volkswagen AG планира инвестиции за над 1 милиард евро в двете държави, които успяха да възстановят производството си по-бързо от техните западни съседи след първата вълна на пандемията.

Автомобилните инвестиции са един от основните двигатели на икономическата трансформация в бившия Източен блок, отбелязва Bloomberg.

Привлечени от евтината, но квалифицирана работна ръка, както и от географската близост с основните пазари в Европа, големите производители (в това число и азиатските играчи, като Hyundai и Kia Motors) в последните години изградиха високотехнологични заводи в региона.

Те, от своя страна, доведоха до създаването на цяла мрежа от доставчици на различни компоненти и обслужващи услуги за сектора.

Това се случва в повечето източноевропейски държави, но Чехия и Словакия изпъкват като най-добрите примери. Автоиндустрията генерира около половината от цялото словашко индустриално производство и около една четвърт от чешкото.

Секторът е с много по-висок дял, в сравнение с държави като Германия и Франция и осигурява препитание за милиони хора.

Електрическите автомобили заемат все по-голям дял от продажбите в ЕСРъстът идва за сметка на спад в продажбите на коли на бензин и дизел

През последните години нарстващото икономическо влияние на автомобилната индустрия стана и обект на критики от страна на някои източноевропейски политици и икономисти. Според тях тясното фокусиране на икономиката я прави уязвима към потенциални трусове в глобалното търсене, както и към проблемите във веригите на доставка - нещо, което се случи в началото на тази година.

Другият голям риск е свързан с трансформацията на индустрията в посока към електрическата мобилност. Рано или късно тя ще направи ненужни много от поточните линии в Чехия и Словакия, произвеждащи двигатели с вътрешно горене.

Но след като през пролетта посрещнаха най-тежката рецесия от падането на комунизма насам, двете държави успяха да възстановят производствените си мощности сравнително, като тази положителна тенденция се запазва и към момента. Икономическият им ръст изпревари очакванията на анализаторите през третото тримесечие.

Така се оказва, че тясната им промишлена специализация се превръща от недостатък в предимство.

Общото население на Чехия и Словакия е около 16 милиона души, но техните заводи обслужват много по-широк периметър от пазари. Миналата година 85% от цялото автомобилно производство на Чехия, възлизащо на близо 50 милиарда долара, бше предназначено за износ.

В Словакия делът на експорта е още по-висок. Страната произвежда два пъти повече автомобили от Италия, която е с 10 пъти по-голямо население и има много по-дълги традиции в този сектор.

Междувременно, статистиката в Китай показа, че през октомври продажбите на нови автомобили са се увеличили за четвърти пореден месец през октомври. Това е сигнал, че свиването на пазара, което започна преди две години и се задълбочи по време на пандемията, може би е на път да приключи.

Ръстът в продажбите на леки коли, джипове и бусове в Поднебесната империя бележи ръст от 8% на годишна база до над 2 милиона броя към края на октомври.

И въпреки тектоничните размествания в глобалната автомобилна индустрия, източноевропейските производители ще запазят своите позиции след отшумяването на пандемията от COVID-19, смятат експертите, цитирани от Bloomberg.