Китайският апетит за луксозни автомобили движи растежа на Източна Европа

Китайският апетит за луксозни автомобили се оказва движеща сила за източноевропейските икономики, много от които са силно зависими от износа на компоненти за автомобилната индустрия, пише Bloomberg.
Чехия и Словакия, които произвеждат най-много автомобили на човек от населението в света, затвориха много от магазините и заведенията си в опит да ограничат разпространението на втората вълна на пандемията от COVID-19.
Автозаводите им обаче продължават да произвеждат возила за американските и азиатските пазари.
На пълни обороти работят както поточните линии за луксозните модели, като Porsche Cayenne, така и за бюджетния сегмент на Skoda и Peugeot.
Британската компания Jaguar Land Rover Automotive, част от групата на индийската TATA, която отвори завода си в западната част на Словакия преди две години, отчита сериозен ръст в търсенето през третото тримесечие.
Според директора на завода, в който се произвеждат високопроходимите Discovery и Defender, Ръсел Лесли продажбите в Китай са особено окуражаващи.
"Китай, САЩ и Великобритания са важни пазари за нас и ние продължаваме да наблюдаваме позитивни тенденеции там", казва той.
Германският концерн Volkswagen AG планира инвестиции за над 1 милиард евро в двете държави, които успяха да възстановят производството си по-бързо от техните западни съседи след първата вълна на пандемията.
Автомобилните инвестиции са един от основните двигатели на икономическата трансформация в бившия Източен блок, отбелязва Bloomberg.
Привлечени от евтината, но квалифицирана работна ръка, както и от географската близост с основните пазари в Европа, големите производители (в това число и азиатските играчи, като Hyundai и Kia Motors) в последните години изградиха високотехнологични заводи в региона.
Те, от своя страна, доведоха до създаването на цяла мрежа от доставчици на различни компоненти и обслужващи услуги за сектора.
Това се случва в повечето източноевропейски държави, но Чехия и Словакия изпъкват като най-добрите примери. Автоиндустрията генерира около половината от цялото словашко индустриално производство и около една четвърт от чешкото.
Секторът е с много по-висок дял, в сравнение с държави като Германия и Франция и осигурява препитание за милиони хора.
През последните години нарстващото икономическо влияние на автомобилната индустрия стана и обект на критики от страна на някои източноевропейски политици и икономисти. Според тях тясното фокусиране на икономиката я прави уязвима към потенциални трусове в глобалното търсене, както и към проблемите във веригите на доставка - нещо, което се случи в началото на тази година.
Другият голям риск е свързан с трансформацията на индустрията в посока към електрическата мобилност. Рано или късно тя ще направи ненужни много от поточните линии в Чехия и Словакия, произвеждащи двигатели с вътрешно горене.
Но след като през пролетта посрещнаха най-тежката рецесия от падането на комунизма насам, двете държави успяха да възстановят производствените си мощности сравнително, като тази положителна тенденция се запазва и към момента. Икономическият им ръст изпревари очакванията на анализаторите през третото тримесечие.
Така се оказва, че тясната им промишлена специализация се превръща от недостатък в предимство.
Общото население на Чехия и Словакия е около 16 милиона души, но техните заводи обслужват много по-широк периметър от пазари. Миналата година 85% от цялото автомобилно производство на Чехия, възлизащо на близо 50 милиарда долара, бше предназначено за износ.
В Словакия делът на експорта е още по-висок. Страната произвежда два пъти повече автомобили от Италия, която е с 10 пъти по-голямо население и има много по-дълги традиции в този сектор.
Междувременно, статистиката в Китай показа, че през октомври продажбите на нови автомобили са се увеличили за четвърти пореден месец през октомври. Това е сигнал, че свиването на пазара, което започна преди две години и се задълбочи по време на пандемията, може би е на път да приключи.
Ръстът в продажбите на леки коли, джипове и бусове в Поднебесната империя бележи ръст от 8% на годишна база до над 2 милиона броя към края на октомври.
И въпреки тектоничните размествания в глобалната автомобилна индустрия, източноевропейските производители ще запазят своите позиции след отшумяването на пандемията от COVID-19, смятат експертите, цитирани от Bloomberg.