Борбата на един френски пекар за спасяване на автентичния кроасан
Пекар от Ница започна кръстоносен поход за спасяването на „автентичния“ френски кроасан от изчезване - на фона на твърденията, че 85% от прочутото тестено изделие, което се купува в хлебарниците, е „индустриално“, съобщава британският вестник Daily Telegraph.
46-годишният Фредерик Рой, който има скромна пекарна близо до крайбрежната улица в града на Френската ривиера, се оплака, че голяма част от кроасаните и хляба с шоколад, продавани във френските хлебарници, са „пълен боклук“.
“Те съвсем не изглеждат и нямат вкус на истински кроасани. Лошият кроасан оставя лошо впечатление за националното ни наследство. Искам французите да могат да си купуват кроасан, знаейки, че той е приготвен от подходящите суровини“, казва Рой.
Той настоява за издаването на указ, който дава специален „традиционен“ етикет на френските кроасани, гарантирайки, че те са приготвени от брашно без добавки, висококачествено масло местно производство и са изпечени в хлебарницата.
Маргаринът е напълно забранен и кроасаните не могат да бъдат притопляни или приготвени от замразено тесто.
След като години наред работил в Америка, Рой казва: „Днес може би е по-лесно да намерим истински кроасан в Лос Анджелис, отколкото във Франция, а кроасанът е стълб в нашата гастрономия“.
“Просто няма как да разберете дали ядете индустриален кроасан или кроасан, който е приготвен на място. Ако искате да се наречете пекар-занаятчия, всичко, което трябва да направите, е да печете хляб на място. Но само 15% от пекарите приготвят собствени кроасани“, споделя Рой, цитирайки неофициални данни в индустрията.
“Клиентите са напълно излъгани. Дори аз бях подмамен един ден и си помислих, че съм купил традиционен кроасан, докато не го сложих в устата си. Вижте само колко време индустриалните кроасани са държани в замразено състояние – шест месеца. Така че те са пълни с добавки“, обяснява Рой.
В отчаянието си миналия месец той изпратил писмо на френския премиер, в което предупреждавал, че характерното за Франция тестено изделие е в голяма опасност. Той дори не си представял до каква степен писмото му ще привлече общественото внимание.
Призивът му се появи на първите страници на вестниците и беше взет под внимание от правителството, което тази седмица организира „седмица на вкуса“ във Франция, за да привлече вниманието към правилното хранене.
Много французи използваха социалните мрежи, за да изразят одобрението си за инициативата, а местният депутат Ерик Киоти обеща да подкрепи каузата.
“Осъзнах, че с всяка следваща година все по-малко пекари приготвят собствени кроасани, защото производствените разходи растат по-бързо от продажните цени“, казва Рой.
След като само цената на маслото се повиши със 172% в последните 20 месеца, изкушението да заложат на по-евтини, индустриални кроасани се оказа неустоимо за много пекари. Броят на пекарите също е намалял от 55 000 през 70-те години на миналия век до 32 000 днес.
“Ако това продължи, в бъдеще няма да имаме никакви автентични кроасани“, предупреждава Рой.
Този часовник ни буди с мирис на кафе и кроасанВече има доста по-приятен начин за събуждане
Той основава искането си на указа на правителството от 1993 г., с който то въвежда етикета „традиционна багета“, изпечена с традиционно брашно и без добавки. Рой е убеден, че клиентите ще пожелаят да платят малко повече за кроасани, чието качество е сертифицирано.
„Смятам да продавам моите с 10 евроцента по-скъпо. Може да не изглежда много, но когато продавате 300 кроасана на ден 300 дни в годината, има разлика. Иначе клиентите могат да си купят кроасан в Lidl за 35 евроцента“, споделя Рой.
Той определя съвършения кроасан като приготвен от „заквасено тесто, което е с коричка отвън и меко отвътре“. Но тъй като тези кроасани се срещат рядко, много клиенти вече не могат да разпознаят истинския вкус.
„Те трябва да бъдат превъзпитани. Имам клиенти в пекарната ми, които казват: Този кроасан ми напомня вкуса от детството ми. Точно за това се боря“.