Борис Борк имаше всичко, поне от материална гледна точка – пътуваше с луксозни коли, хранеше се в класни ресторанти, притежаваше собствен хеликоптер и, разбира се, няколко нули в банковата си сметка, пише ВВС.

Харесваше му да го демонстрира в Instagram, документирайки живота си на московски милионер пред повече от 18 000 свои последователи. Той дори се появи в музикално видео на известна руска банда. Можеше да се каже, че късметът му се е усмихнал.

Но не всичко, което блести, е злато. Особено в социалните мрежи. Борис също не е истински, а е резултат от експеримент на двама приятели. Те искали да видят дали са необходими много пари, за да се създаде персонаж, който да се превърне в сензация в интернет.

23-годишният маркетингов консултант Роман Зарипов казва, че идеята му хрумнала, след като прочел статия за това колко пари можело да струва създаването на звезда в социалните мрежи. В текста се твърдяло, че цифрата можела да включва шест, дори седем нули.

Убеден, че това може да се случи на много по-ниска цена, Роман потърсил в руската социална мрежа Вконтакте човек на средна възраст със „свеж“ външен вид, който можел да се превъплъти в ролята на фиктивен милионер. Така се появил Борис Кудряшов, който бил пенсиониран, след като изпълнил задачата си.

Няколко съботи и недели Зарипов и негов приятел правили снимки и ги публикували в Instagram и така превърнали Кудряшов, който има скромна пенсия от едва 195 долара на месец, в „милионера“ Борис Борк.

В рамките на кампанията те изпратили невярна информация на администраторите на Вконтакте. Снимките показват стил на живот, пълен с лукс и удоволствия, който отговарял на човек с тлъста банкова сметка. Всичко това било само социална конструкция.

Зарипов разказва, че получавал около 30 съобщения дневно на акаунта в Instagram, който създал. Някои от тях били свързани с реклама на продукти, като марки дрехи или приемане на подаръци срещу реклама. В крайна сметка, след шест месеца младежът разкри в обширна публикация във Facebook истинската природа на известния вече „милионер“.

„Все още се чудя как, харчейки само 800 долара за два месеца, можеш да накараш десетки хиляди възрастни хора да повярват в човек, който не съществува“, споделя Зарипов. Той бил удивен колко лесно могат да бъдат подмамени хората и как те нямат навика да проверяват достоверността на информацията, която се публикува в социалните мрежи.

В последно време известни хора (извън Instagram) изразиха скептицизъм към употребата на социалните мрежи. „Те имат голямо въздействие върху себеоценката на младите жени, защото всичко, което тези момичета правят, е да създават образ на самите себе си, който да се харесва на хората. И това води до хранителни разстройства, например“, казва актрисата Кейт Уинслет.

Сценаристката, режисьор и актриса Лена Дънам решила да се оттегли от социалните мрежи, след като получила няколко обидни коментара. Тя твърди, че социалните мрежи създават „някакъв вид рак вътре у хората“.

Вдъхновението: Джанлука Ваки

Други реални хора действително предизвикват фурор, какъвто е случаят с милионера Джанлука Ваки (от когото Зарипов се вдъхновил за създаването на московския си милионер). Публикациите на 49-годишния Ваки се превърнаха във феномен в Instagram.

Той танцува на песента La Mordidita на Рики Мартин на огромна яхта заедно с годеницата си Джорджия Габриеле, млада дама на около 20 години. Видеата са гледани от над три милиона души.

Ваки е един от основните европейски производители на каравани и екстравагантният му и помпозен стил триумфира в социалните мрежи. Подобно на Борис Борк, той иска да „покаже хубавия си живот и своята гледна точка към света“. В случая обаче богатството на Ваки е истинско.