Човекът, чиито уреди разкриха VW: Смъртта на дизела е пресилена
Какво ще прави пазарният лидер в производството на оборудване за тестване на вредните емисии на автомобилите, ако колите на бъдещето нямат такива емисии?
Според японската компания Horiba Ltd., чието оборудване бе използвано за разобличаването на Volkswagen AG, което доведе до скандала с вредните емисии на дизеловите автомобили на компанията, този ден никога няма да дойде.
Електрическите автомобили никога няма да са повече от една трета от всички автомобили по света, казва главният изпълнителен директор на компанията Ацуши Хориба. Това е така, защото просто не е възможно да се изгради инфраструктура от подобен мащаб, която да поддържа електрически автомобили.
Кой, например, би направил станция за зареждане на електромобили насред пустинята в Аризона, казва Хориба. Автомобилите с двигатели с вътрешно горене, в това число и тези, използващи дизелово гориво, ще продължат да имат своето място, особено на развиващите се пазари, според него.
“Всеки учен, който твърди, че 100% от колите в бъдеще ще бъдат електрически, чете много комикси,” казва Хориба - 69-годишният син на основателя на компанията. “Това не е въпрос на технологии, това е просто реалността.”
Въпреки увереността на Хориба, има признаци за сериозно ускоряване на процеса на електрифицирането на автомобилите в двете години, откакто от VW признаха, че са инсталирали специални устройства на дизеловите си автомобили, за да заобикалят изискванията за вредните емисии в САЩ.
Китай, която е най-големият автомобилен пазар в света, въвежда по-строги регулаторни мерки в това отношение.
Правителствата във Великобритания, Франция, Норвегия и Индия поставиха агресивни цели за забраната на автомобили, задвижвани с изкопаеми горива, докато в същото време популярността на електрическите автомобили на Tesla Inc. допринася с много подобряването на профила на сегмента сред хората.
Електрически автомобили
Автопроизводителите се надпреварват да разработват електромобили, като Volvo Car Group има за цел да представя само такива модели от 2019 г. Toyota Motor Corp., която е сред най-ревностните привърженици на автомобилите с водородни клетки, също предприема мерки за разширяването на гамата си от електромобили.
В рамките на две десетилетия продажбите на електрически автомобили ще надхвърлят тези на колите, задвижвани от изкопаеми горива, вследствие на технологичния напредък, който намалява цените на батериите по-бързо от очакваното, според публикация на Bloomberg New Energy Finance.
Само след осем години електрическите автомобили ще са толкова евтини, колкото и бензиновите, се прогнозира в същата публикация.
Хориба, чиято компания произвежда около 80% от оборудването за тестване на автомобилните емисии по света, не вижда причина да бърза и да сменя посоката на бизнеса.
Автопроизводителите, които не продължават да инвестират в двигателите с вътрешно горене, няма да могат да оцелеят 15 или повече години, за да доживеят деня, в който технологията на електромобилите наистина започне да се налага на пазара, казва той, цитиран от Bloomberg.
Акциите на Horiba са поскъпнали с около 59%, откакто избухна скандала с дизеловите автомобили на Volkswagen на 18 септември 2015 г., изпреварвайки ръста от 9% на японския борсов индекс Topix за същия период.
Компанията е основана през 1945 г. с цел продължаване на проучванията в сферата на ядрената физика, прекъснати през Втората световна война. Впоследствие Horiba диверсифицира дейността си и създава първия уред за анализ на вредни емисии по време на следвоенния икономически бум на Япония през 60-те години.
Автономни автомобили
Компанията се занимава и с други неща. Освен системи за тестове при автомобилите, тя произвежда и оборудване за анализ на качеството на водата, за нивата на захар в кръвта и химикали, използвани при направата на полупроводници.
Повече от една трета от приходите й за финансовата година, приключила през март, идват от автомобилния бизнес, но над 50% от оперативната й печалба идва от бизнеса й, свързан с чипове.
Horiba навлезе и в сферата на автономните автомобили през 2015 г., когато придоби британската MIRA Ltd., която, освен че предлага инженерни, консултантски и тестови услуги, разработва автономни автомобили за британската армия.
Компанията също така е предприела ранни стъпки, за да се позиционира така, че да се възползва от възможностите за тестване на батерии, мотори и системи за контрол при електрическите автомобили, казва Хориба.
Той обаче добавя, че тези нови дейности ще допълват, а няма да заменят услугите, които компанията предлага в момента.