През юли миналата година в богато украсената бална зала на двореца „Версай“ ръководителят на тайванската компания ProLogium вади ножица и разрязва наполовина една от своите батерии с размер на кредитна карта. Малката крушка, която тя захранва, продължава да свети.

Демонстрацията на безопасността и издръжливостта на технологията от следващо поколение, която много производители на автомобили се надяват скоро да задвижва електромобили, припомня Reuters в свой анализ, изумява френския президент Еманюел Макрон, който се обръща към главния изпълнителен директор на ProLogium Винсент Янг с думите:

"Ще ви помогнем да откриете производство тук".

Десет месеца по-късно Макрон и Янг застават един до друг в Дюнкерк, за да обявят, че ProLogium е избрала северното френско пристанище пред обекти в Германия и Холандия за първата си гигафабрика за батерии за електромобили извън Тайван.

Фабрики за батерии за електромобили никнат като гъби из цяла Европа ЕС се стреми да намали зависимостта си от Азия и да спечели надпреварата при зелените субсидии със САЩ


Това е една от четирите подобни гигафабрики, за които Макрон се надява, че ще превърнат бедния бивш въгледобивен район близо до Белгия в център за производството на батерии за електромобили, ще създадат работни места и ще помогнат на Франция да застане начело на европейския енергиен преход. И страната работи сериозно в тази посока, става ясно от материала на информационната агенция.

Тя провежда интервюта с 10 държавни служители и ръководители, участвали в инвестиционните решения, според които Франция е „разпънала червения килим“ пред производителите на батерии, предлагайки им щедри субсидии благодарение на облекчаването на правилата на ЕС за държавна помощ за проекти за зелена енергия (заедно с известно лично лобиране от страна на Макрон).

Интервюираните казват, че промените, настъпили след като Макрон става президент през 2017 г., като намаляване на корпоративния данък, мерки за улесняване на наемането и уволняването на служители и намаляване на данъка върху производството в зависимост от размера на заводите, също изиграват важна роля за решенията.

Освен ProLogium, китайският Envision AESC, местният стартъп Verkor и консорциумът ACC, включващ Mercedes и Stellantis, създават гигазаводи в същия район. В същото време официални лица коментират, че Франция ухажва китайския гигант в областта на електромобилите BYD и Tesla също да построят свои фабрики в страната.

Макрон и Мъск: Разговор за милиарди между шеги и сериозни намерения Илон Мъск взе участие в годишната Среща на върха


"Резултатите не падат просто от небето. Те са в съответствие с това, което правим от шест години. Франция се адаптира към света", казва Макрон пред Reuters по време на откриването на производството на ProLogium в Дюнкерк.

Състезание в рамките на Европа

Производителите се надпреварват в производството на по-чисти превозни средства, осигуряването на по-голям контрол върху веригите за доставки и приближаването на фабриките за батерии за електрически превозни средства - индустрия, доминирана от китайски, южнокорейски и японски компании, до своите производствени бази.

В същото време европейските правителства се опасяват, че американският Закон за намаляване на инфлацията (IRA) на стойност 430 млрд. долара, който включва големи данъчни субсидии за намаляване на емисиите и същевременно стимулира местното производство, ще пренасочи инвестиции към САЩ за сметка на Европа.

България се присъедини към Европейския алианс за батерииОбщата цел е изграждане на устойчива и конкурентоспособна европейска индустрия за батерии


„Ето защо Франция представя превръщането на някогашния си индустриален север в гигафабрика като победа на европейския икономически и производствен суверенитет в условията на силна конкуренция от страна на САЩ и Китай. Но активността на Макрон подчертава и нарастващото съперничество между европейските правителства за получаване на престижни инвестиции от автомобилни компании и техните доставчици“, акцентира Reuters.

Със сделката с ProLogium и откриването на завода на ACC миналия месец Макрон се надява да покаже на недоволната общественост, че реформите му, благоприятстващи бизнеса, дават резултат, и да измести фокуса от месеците на протести срещу решението му да повиши пенсионната възраст.

В момента обаче Франция изостава значително от Германия по отношение на привличането на производители на батерии. Като се включи и завода на ProLogium с капацитет 48 гигаватчаса (GWh), страната разполага с планирани или съществуващи обекти, генериращи 169 GWh, което е далеч по-малко от Германия с 545 GWh и Унгария с 215 GWh.

Наваксване на изоставането

Франция обаче наваксва, отчасти благодарение на голямото си авансово финансиране на проекти.

Може ли България да привлече следващо ниво инвеститори?От предприемаческата организация BESCO предлагат промени в Закона за насърчаване на инвестициите


За да привлече завода за батерии на ProLogium, който се очаква да включва обща инвестиция от 5,2 млрд. евро и да създаде 3000 работни места, например Франция предлага стимули на стойност над 1 млрд. евро, съобщава пред информационната агенция източник, запознат със сделката.

Френски официални лица и ръководителите на ProLogium отказват официален коментар, тъй като все още се очаква одобрението на Европейската комисия и окончателната сума може да се промени.

За завода на стойност 2,3 млрд. евро, открит от ACC (Automotive Cells Company) - производител на батерии, в който участват френско-италианският производител на автомобили Stellantis, германският Mercedes и френската енергийна компания TotalEnergies, Франция е предоставила около 840 млн. евро под формата на субсидии, включително средства за научноизследователска и развойна дейност, според данни на Министерството на финансите.

САЩ и Япония с ключово споразумение в сферата на електромобилите По този начин двете страни искат да намалят значението на Китай във веригата за доставки на минерали като литий, кобалт и никел


ACC планира да изгради два подобни завода в Германия и Италия с помощта на публични средства в размер съответно на 437 млн. евро и 370 млн. евро, според германското и италианското правителство.

През февруари ЕС се съгласи да разхлаби правилата за държавните помощи, като по този начин даде възможност на Франция да представи пакет от зелени кредити, които могат да достигнат до 40% от капиталовите инвестиции на дадена компания в проекти за вятърна и слънчева енергия, както и за батерии.

"Обичайното ниво на подкрепа за големите промишлени предприятия е около 10-15%. Тук то е значително по-високо от обичайното", заявява в заключение Марк Мортюро, ръководител на френските автомобилни лобисти PFA. "Сега сме на нива на подкрепа, които съответстват на тези в САЩ."