Дубай премахна данъка върху алкохола, но цените не паднаха
Дубай започна новата година с нова стратегия – премахване на ставката от 30% върху алкохолните напитки в опит страната да стане по-прилекателна за чужденци и туристи. Не че и сега са малко, но е важно да има непрекъснат поток.
Очакваше се, че мярката ще доведе до намаляване на цените. Но това почти не се случи. Впрочем, всеки, който е бил убеждаван от политици, че като се премахне един данък, стоката ще поевтинее, е оставал разочарован. В България имаме горчив опит с ДДС върху хляба например.
В Дубай потребителите установиха същото на собствен гръб. Вместо да намалеят, цените се запазиха на старите си нива, пише The Wall Street Journal.
А това означава, че една бира струва 13 долара в повечето барове. В по-скъпите заведения цената ѝ може да стигне дори 22 долара. А собствениците казват на клиентите: „Не очаквайте намаление“.
„Повечето клиенти не разбират. Те мислят, че това са 30% от цената, но това не е така“, казва собственикът на известен бар за WSJ. Той разказва, че е попитал счетоводителите на фирмата какво намаление могат да направят след отпадането на данъка. Отговорът не бил обнадеждаващ.
В Дубай инфлацията също започна да расте. Така че собствениците се опитаха да компенсират себе си чрез спестеното от липсващия вече данък. И така посоченото по-горе заведение в крайна сметка намалява цената с 8%. Така бирата вече струва малко под 12 долара.
Някои заведения обаче не правят дори това. На много места бирата е 15 долара, а клиентите се чудят къде отива спестеното. Някои още не са решили дали да коригират цените с данъчния бонус.
Французите започват да опитват вкуса на безалкохолното виноКампаниите за вредите от употребата на алкохол постепенно започват да влияят на обществото
Освен с премахването на ставката Дубай се опитва да спечели и с друга мярка – издаването на лиценз с търговия на алкохолни напитки вече е безплатно. Икономисти твърдят, че местните власти се опитват да засилят позоциите на собствената си страна в туристическия бизнес след като някои съседни направиха алкохола по-достъпен, което пък увеличи посещенията.
Подобни стъпки, рекламирани като революционни, може и да се сторят странни на някои хора. Но Дубай има доста сложна история с алкохола.
Законодателството на страната e на основата на Шериата, който пък забранява употребата. Ето защо по традиция алкохолът се продава предимно на туристи, а на пиещите мюсюлмани се гледа с лошо око. Немюсюлманите могат да си купуват срещу разрешение от специални места, които пък са одобрени от държавата.
Рекламата на алкохол или говорене по темата в медиите остава табу. Затова барове, ресторанти и други са принудени да бъдат креативни. Така бирата се рекламира като „хмел“, виното като „грозде“, а шампанското като „мехурчета“.
Преди години едно дубайско списание дори посъветва туристите да се изразяват неясно, когато пишат в социалните мрежи. И да казват примерно „Пия си питието в хотела“ вместо „Този коктейл с водка е страхотен“.
Трезвеността - новата мода в туризмаИма няколко причини, поради които хората избират да не консумират алкохол, и бизнесът започва да напипва пулса на новата луксозна услуга
И въпреки това Дубай запазва имиджа си на място с големи партита. През последните години строгият ред бе разхлабен, дори мюсюлмани започнаха да си купуват, а властите вече не ги обвиняват в престъпление както по-рано. Но пък цените останаха високи. Което дразни много туристи и ги отблъсква.
Италианка, живееща в Дубай, разказва, че в родината ѝ едно от любимите ѝ вина струва малко над 6 долара. В арабската страна обаче е принудена да плаща 32 долара.
Междувременно съседните емирства виждат в това бизнес възможност и започват да продават евтино. Така се ражда новата „мода“ – да караш стотина километра за бира. Сега местният бизнес има възможност да прекрати тази практика. Но към момента като че ли няма особено желание.