Неприятни новини се задават за чат приложенията, разбираме от материал на Wall Street Journal.

Американското издание съобщи вчера, че се очаква Европейската комисия да предложи тези дни въвеждането на по-строги регулации върху чат приложения като Skype и WhatsApp, които да наподобяват правилата, регулиращи телекомуникационните компании. Вестникът се позовава на неназовани лобисти, инструктирани за плановете на комисията.

Според материала, по отношение на Skype е възможно новите правила да изискват да се предостави възможност за спешни повиквания за европейските потребители, които използват услугата на Microsoft за връзка с телефонни абонати. Друго възможно предложение е потребителите да могат да прехвърлят своите Skype номера в случай, че преминат към конкурентна услуга.

Що се отнася до WhatsApp, Европейската комисия предвижда възможността да бъде упражняван контрол от страна на националните регулатори по теми като мрежовата сигурност.

WSJ уточнява, че предложенията все още са в работен вариант и се променят динамично. Вестникът обаче отбелязва, че Европейският съюз предлага да се поеме по курс, за който телекомите настояват от години, а именно – да бъдат поставени на равни начала с технологичните компании. Телекомите изтъкват, че онлайн приложенията за комуникации, които в голямата си част са безплатни, подбиват традиционните гласови и текстови услуги.

„Щеше да е по-добре да бъдат регулациите срещу нас, но и това е истински напредък,“ споделя неназован директор в телекомуникационна компания, цитиран от WSJ.

Вестникът цитира и изявление на говорител на комисията, в което се казва, че предложенията са част от стратегия на ЕС, целяща да „окуражи инвестициите в мрежи от следващо поколение, да създаде подходящите условия за развитието на модерните дигитални мрежи и да гарантира, че всички играчи на пазара са равнопоставени“.

Разбира се, предложенията навярно ще бъдат подложени на сериозен дебат и е много вероятно процесът по въвеждането на новите правила да отнеме години. Все пак самите предложения за нови регулации представляват една от редките победи на телекомите в битката им срещу технологичните гиганти от Силициевата долина.

В последно време ръководителите на телекомуникационни компании все по-често признават, че услуги като Snapchat и WhatsApp допринасят за продажбата на по-скъпи мобилни пакети. От друга страна обаче, в много части на света тези услуги се използват като алтернатива на традиционните телекомуникационни услуги, изтъкват те.

От своя страна технологичните компании настояват, че макар и понякога техните услуги да предлагат подобни възможности, те се различават значително от телекомите и се нуждаят от различни правила на регулация. Според тях евентуалният контрол на европейските телекомуникационни регулатори върху чат услугите може да доведе до повишаване на цените .