Най-големият самолетоносач на Китай е на вода. Ще се промени ли балансът на силите в океана?
Fujian е с водоизместимост от 80 000 метрични тона и е единственият китайски, който разполага с електромагнитна катапултна система
Най-новият, най-големият и най-модерният китайски самолетоносач Fujian направи голяма крачка към присъединяването си към най-големия военноморски флот в света в сряда, когато излезе от Шанхай за първите си морски изпитания.
Очаква се тестовете да се проведат в Източнокитайско море, на около 130 км от корабостроителницата в Дзяннан, където самолетоносачът се строи повече от шест години, съобщава администрацията за морска безопасност в Шанхай.
"Морските изпитания ще проверят най-вече надеждността и стабилността на задвижващите и електрическите системи на самолетоносача", гласи съобщение на „Синхуа“ от сряда, цитирано от CNN.
Бойният кораб е спуснат на вода през 2022 г. и е "завършил изпитанията за акостиране, работата по оборудването и настройките му", разкриват още от държавната информационна агенция.
С водоизместимост от 80 000 метрични тона Fujian е по-голяма версия на двата действащи самолетоносача на Военноморските сили на Народноосвободителната армия (НОАК) - 66 000-тонния Shandong и 60 000-тонния Liaoning. Само ВМС на САЩ разполагат с по-големи самолетоносачи от него.
"Морските изпитания на Fujian представляват важен етап за НОАК, който бележи влизането му в малкия клуб на военноморските сили, разполагащи със самолетоносачи от най-висок клас", казва Джон Брадфорд, сътрудник по международните въпроси в Съвета за международни отношения.
Ключовата характеристика на Fujian е електромагнитна катапултна система, която ще му позволи да изстрелва по-големи и по-тежки самолети от Shandong и Liaoning, които използват метод за изстрелване в стил ски-скок.
Според анализатори способността на Fujian да изстрелва по-големи бойни самолети, носещи по-големи количества боеприпаси, на по-далечни разстояния ще осигури на самолетоносача по-голям боен обсег от предшествениците му в китайския флот, давайки на НОАК т.нар. "синьоводни" способности.
"Тези морски изпитания отбелязват първата голяма стъпка в развитието на капацитета на Китай за проектиране на морска въздушна мощ в дълбокоокеански райони", казва Карл Шустер, бивш капитан от ВМС на САЩ и бивш директор на операциите в Съвместния разузнавателен център на Тихоокеанското командване на САЩ.
Сравнение с американските самолетоносачи
Системата за електромагнитен катапулт поставя Fujian наравно с най-новия самолетоносач на ВМС на САЩ - USS Gerald R Ford, единственият действащ самолетоносач в света с електромагнитна катапултна система. Десетте по-стари самолетоносача на ВМС на САЩ, клас Nimitz, разчитат на парни катапулти за изстрелване на самолети.
Всички американски самолетоносачи обаче ще запазят две ключови предимства пред Fujian: мощ и размер. Американските самолетоносачи се захранват с ядрено гориво, което им дава възможност да останат в морето толкова дълго, колкото стигат запасите на екипажа, докато Fujian се захранва с конвенционално гориво, което означава, че трябва или да застане на пристанище, или да бъде посрещнат от танкер в морето, за да зареди гориво.
Що се отнася до предимството на ВМС на САЩ по отношение на размера пред Fujian, USS Gerald R Ford има водоизместимост 100 000 тона, а 10-те кораба от клас Nimitz - 87 000 метрични тона. По-големите американски кораби могат да поемат и повече самолети - около 75 в сравнение с очакваните 60 на Fujian, според оценки на Центъра за стратегически и международни изследвания (CSIS). Анализаторите отбелязват също така, че американските самолетоносачи имат повече катапулти, по-голям въздушен коридор и повече асансьори, които позволяват по-бързото пускане на самолетите от долната палуба на хангара.
Американските самолетоносачи "продължават да бъдат самостоятелен ешелон", казва Брадфорд, а Шустер добавя, че настоящият кръг морски изпитания за Fujian се очаква да продължи от три до шест дни и няма да включва летателни операции.
"Радарите и комуникационното оборудване ще имат известни изпитания, но първите морски тестове винаги се фокусират върху целостта на корпуса, задвижването и инженерните решения, тъй като проблемите там пречат на всичко останало да работи добре", казва Шустер.
Като цяло анализаторите очакват морските изпитания на Fujian да отнемат поне една година, а пускането му в експлоатация вероятно ще стане през следващата година или през 2026 г. В материал на уебсайта на китайското министерство на отбраната от януари се отбелязва, че Liaoning е преминал 10 морски изпитания, а Shandong - девет, преди да влязат в експлоатация.
Когато се присъедини към флота на НОАК, Fujian ще се превърне в емблемата на най-големите военноморски сили в света с повече от 340 бойни кораба. Китайските корабостроителници произвеждат нови бойни кораби с бясно темпо.
"Това ще бъде най-видимият символ на нарастващата военноморска мощ на Китай", казва Брайън Харт, сътрудник на проекта "Китайска сила" в CSIS.
Междувременно обявяването на четвърти самолетоносач за китайския флот може да се случи скоро, заяви през март политическият комисар Юан Хуажи, според информация в държавния вестник Global Times, който добавя, че когато това се случи, ще бъде даден отговор на въпроса дали Китай ще разполага с ядрен самолетоносач.
Военноморските сили на САЩ вече имат три нови самолетоносача клас Ford в процес на изграждане - John F Kennedy, Enterprise и Doris Miller.