Днес цените на автомобилите варират значително на отделните пазари. BMW от Серия-3 в Австралия е 35% по-евтино от идентичен модел в САЩ. В Америка този автомобил е по-евтин в сравнение с Европа. В Азия автомобилът е по-скъп и от Европа.

И ако това едни и същи модели да имат различни цени на различните континенти все пок е разбираемо, то все по-голям анахронизъм стават различните цени на колите на общия европейски пазар. В „общия" европейски пазар можем да станем свидетели на изненадващо големи разлики в цените на едни и същи модели. Това е причина Европейската комисия да е амбицирана да прекрати този анахронизъм.

Изданието Wards Auto пише, че сега има случаи при които цената на един и същ модел в две съседни страни варира до 40%. Такъв е случаят например с цената на VW Passat, който се продава в Дания значително по-евтино (с 39%) в сравнение с Германия, където автомобилът се произвежда.

Разликите идват главно за сметка на различните данъци прилагани в отделните европейски държави. Това е причина купувачите в страните от ЕС да извършват все по-често „туризъм" за закупуване на по-евтин автомобил. Законодателството в ЕС позволява автомобилът да бъде купен в която и да е страна на общността и платените там данъци важат и в собствената страна на купувача. Така все повече хора избягват високите данъци в някои страни.

Производителите подкрепят идеята на Европейската комисия за уеднаквяване на цените, защото това ще намали пречките пред купувачите и продажбите ще се увеличават. Въпрос на време е това да се случи.