Идва ли краят на карантината в Шанхай?
Част от жителите на Шанхай получиха свободата да излязат и да напазаруват хранителни стоки за първи път от близо два месеца насам.
Властите в Китай пък разкриха плановете за постепенното излизане на мегаполиса от локдауна, наложен заради разпространението на COVID-19, съобщава Ройтерс.
В града с население от 25 милиона души не са регистрирани нови инфекции извън карантинните зони за пети пореден ден, по данни на здравните власти.
Те обаче остават предпазливи заради опасността от избухване на нови огнища на инфекцията. Засега те планират разхлабването на мерките да става постепенно, като по-голямата част от жителите на града ще останат предимно на закрито този месец.
Приоритет ще бъде даден на работата на промишления сектор.
Заместник-кметът Джан Уей каза, че икономическата активност се възстановява, като предприятията могат да работят със служители, които живеят на работното си място. Властите ще позволят на повече хора и фирми да възобновят нормалната си дейност от началото на юни.
На жителите в част от кварталите на Шанхай днес бяха раздадени специални пропуски, които им дават право да пазаруват в хранителните магазини. Те важат за един човек от всяко домакинство, който може да отиде до магазина за 40 минути и да похарчи до 500 юана (около 74 щатски долара). Жителите бяха посъветвани от местните власти да ходят пеша или да карат велосипед до магазина и да се редят на опашка пред входа на два метра един от друг.
Освен това, четири от 18-те линии на метрото в града ще възобновят работата си от тази неделя.
Шанхай съобщи за по-малко от 800 нови случая за последното денонощие. Никой от тях не е извън карантинните зони за пети пореден ден.
Столицата Пекин до момента не е наложила пълен локдаун, но постепенно затяга ограниченията, за да ограничи малката, но продължителна епидемия от няколко десетки нови инфекции на ден. В Пекин бяха отчетени 55 нови случая за 18 май спрямо 69 за предходния ден.
Товарооборотът на летище Пудонг е достигнал 70% от нивата от миналата година, докато броят на товарните превозни средства, влизащи и напускащи града, се е върнал до две трети, обявиха местните власти в Шанхай.
Другият положителен сигнал за китайската икономика идва от данните за продажбите на автомобили на дребно, които показват ръст от 27% през първата половина на май спрямо същия период на април. Те обаче все още са с 21% под нивата от миналата година.
Тази седмица Goldman Sachs намали прогнозата си за икономическия растеж за Китай за 2022 г. до 4%, което е доста под официалната цел на правителството от около 5.5%.
Китайската политика за т. нар. „нулев COVID“ постави стотици милиони хора в десетки градове под карантина и наруши глобалните вериги за доставка.
Федералният резерв на Ню Йорк съобщи в последната си актуализация на световния индекс на проблемите с доставките, че разходите за въздушен превоз между Съединените щати и Азия са се повишили през април, а сроковете за доставка са се удължили в световен мащаб.