Международни марки разкриват пораженията спрямо финансовите им резултати от политиката на "нулев COVID" на Китай, при която десетки милиони хора остават под локдаун, а почти всяка голяма компания е засегната.

В последните седмици десетки китайски градове, сред които и финансовия център Шанхай, са под локдаун, докато властите опитват да се преборят с коронавируса.

За индустриите, вариращи от големите технологични компании до потребителските стоки, това унищожава и предлагането, и търсенето, причинявайки на ръководителите на компании поредното сериозно главоболие.

Много компании натрупаха милиони или милиарди долари загуби заради войната в Украйна, която доведе до масов и скъпо струващ отлив от Русия.

Комбинацията от тези две неща нанесе двоен удар на международните корпорации - като Estée Lauder, която обяви миналата седмица, че "две сериозни пречки" я принуждават да занижи прогнозите си за годината.

Кризата напомня сериозно за огромното значение на Китай за световните компании. "Независимо дали ви харесва или не, ако сте мултинационална компания, Китай вероятно е първият или вторият ви най-голям потребителски пазар," казва пред CNN Business Бен Кавендър, управляващ директор на консултантската компания China Market Research Group.

"Китай вероятно е и основната ви производствена база или пък допринася за значителна част от работата на вашата верига на доставки".

Предприетите от китайските власти мерки оставиха десетки милиони хора в домовете им за повече от месец, което доведе до високи нива на стрес. В много от случаите жителите нямат право да напускат домовете си без специално позволение, а голям брой бизнеси остават затворени.

В последните години Китай се превърна в най-големия пазар за редица индустрии - от луксозни стоки до автомобили. Миналия месец обаче ръстът на втората най-голяма икономика в света се забавя рязко, което засегна не само потребителските разходи, но и заетостта.

От Estée Lauder вече очакват продажбите й в световен мащаб да нараснат с между 7% и 9% на годишна база, в сравнение с предишната й прогноза от февруари за 13% -16% повишение.

Компанията обяви, че е понесла удар от спирането на дейността си в Украйна и Русия след инвазията, което е довело до спад в продажбите. Компанията също така отчита 4% спад в Азиатско-тихоокеанския регион, което се дължи изцяло на Китай.

Някои компании отказват въобще да правят прогнози. Миналата седмица веригата кафенета Starbucks спря финансовите си прогнози за следващите шест месеца, а главният изпълнителен директор Хауърд Шулц определи това като "единствения отговорен начин на действие."

"Ситуацията в Китай е безпрецедентна," заяви той пред анализатори. "Условията в Китай са такива, че на практика не сме способни да предвидим нашето представяне в страната през втората половина на годината." Китай е вторият най-голям пазар за Starbucks.

Kering, която е собственик на Gucci и Bottega Veneta, обяви миналия месец, че също усеща кризата с "рязък спад на клиентите," затворени магазини и сериозни логистични предизвикателства вследствие на локдауните. "Да се надяваме, че тази ситуация е временна," заяви главният финансов директор Жан-Марк Дюпле.

Ситуацията на място обаче изглежда по-мрачно. "Честно казано, потребителите в момента не се притесняват за закупуването на кафе или червило," казва Кавендър. "Те са много по-концентрирани върху набавянето на нещата от първа необходимост."

В Шанхай, например, локдаунът първоначално доведе до масово изкупуване на храни и до оплаквания относно затруднения с получаването на доставки.

Сега, дори и с подобряването на достъпа, много хора се концентрират върху "груповите поръчки," които позволяват на гражданите, живеещи в една общност, да правят групови поръчки за хранителни продукти и други стоки от първа необходимост.

Все още заводът на света

Компаниите също така изпитват затруднения с производството.

През последните няколко години много компании се съсредоточиха върху пренасочването поне на част от производството си извън Китай вследствие на търговската война със САЩ. Това обаче не помогна на голям брой популярни марки да избегнат последствията от локдауните заради COVID.

Миналия месец Apple предупреди за големи загуби във връзка с увеличаването на случаите на COVID-19 в Китай, обявявайки, че проблеми с веригите на доставки могат да засегнат продажбите й с между 4 и 8 млрд. долара през това тримесечие.

От Apple посочиха като причина за очаквания спад в продажбите ограниченията в Китай и недостига на части в световен мащаб. Част от блокадите за кратко за засегнали 20 - 30% от цялото производство на iPhone, според Everstream Analytics. Ограниченията на Apple са "основно около Шанхай," където компанията има няколко завода, които са засегнати, заяви главният изпълнителен директор Тим Кук.

Миналия месец Microsoft също обяви, че спирането на производството в Китай се е отразило на доставките на лаптопите Surface и игралните конзоли Xbox и би могло да окаже сериозен ефект върху тримесечните резултати на компанията. По-голяма част от производството на производителя на персонални компютри е в Китай, според последния списък с основните доставчици на компанията.

Автомобилопроизводството в световен мащаб също беше сериозно засегнато, като някои пазарни играчи временно затвориха заводи, отчитат спад в продажбите или им се налага да отлагат пускането на нови автомобили.

Два от най-големите автопроизводители в света - Volkswagen и Toyota, бяха принудени да спрат временно част от производството си. И двете компании вече го възстановяват, но предупредиха, че ще го правят постепенно, тъй като спънките по веригите на доставки продължават.

Tesla, която има Gigafactory в Шанхай, също успя да възобнови производството си миналия месец след продължила няколко седмици пауза, но компанията в момента може би има друг проблем. Позовавайки се на неназовани източници, Ройтерс информира, че Tesla е спряла по-голяма част от производството си отново заради проблеми с доставчици.

Търсенето на електромобили обаче остава голямо. Volkswagen и китайският производител BYD наскоро обявиха ръст в продажбите си на електромобили в Китай.

Китайските пристанища и други логистични центрове обаче продължават да изпитват проблеми.

Миналия месец Amazon отбеляза, че „тарифите на въздушни и океански превози продължават да са на или над нивата от втората половина на миналата година“, отчасти поради увеличения брой случаи на COVID-19 в Китай.

Тарифите "вече бяха много по-високи, в сравнение с нивата отпреди COVID," заяви главният финансов директор Брайън Олсавски.

Последиците

Много марки изразиха оптимизъм относно възстановяването на техния бизнес, след като кризата отслабне.

В последните седмици китайското правителство полага усилия за възобновяването на дейността на повече компании, докато в същото време обещава да помогне за ограничаване на икономическите поражения. Анализатори обаче предупреждават за неблагоприятните ефекти от политиката за "нулев COVIDd" на страната, заявявайки, че икономическият растеж може да се забави сериозно тази година.

Пораженията могат да бъдат видени от всички страни. Миналия месец огромният сектор на услугите на Китай записа едва втория си спад в историята, докато производствената дейност също падна до рекордно ниско ниво.

Въпреки това китайският президент Си Дзинпин заяви наскоро, че правителството "твърдо ще се придържа" към политиката си за "нулев COVID".

По изчисления на CNN най-малко 31 града в Китай са под пълен или частичен локдаун, което засяга около 214 милиона души в страната.

Продължаващата дилема може, в крайна сметка, да накара някои компании да преосмислят позицията си. Докато другите държави продължават да отварят икономиките си, някои чуждестранни компании може да решат да преместят регионалните си централи извън Китай, казва Йорг Вутке, президент на Европейската търговска камара в Китай.

Кавнедър казва, че предизвикателствата напоследък, свързани с Украйна и Китай, са очертали "период на по-големи рискове" в по-общ план за международните компании. "Наистина смятам, че сега има много повече предизвикателства за мултинационалните компании, отколкото преди," допълва той.