Китай vs САЩ - сблъсъкът на технологичните титани
На пръв поглед един от приоритетите на президента на САЩ Доналд Тръмп са технологиите.
При повторно взиране обаче, ясно проличава, че тази сфера по-скоро служи за поле на съревнование с основния конкурент на САЩ във всяко едно отношение – Китай.
По-рано през тази година противоречивият президент нареди разследване относно подозренията, че Китай са откраднали интелектуална собственост от САЩ.
Според някои експерти обаче, този ход издава притеснения, свързани с огромните вложения, които прави Китай в технологията на бъдещето.
Китайските власти не жалят средства за инвестиции в разработката и развитието на изкуствен интелект, електрически автомобили и компютърни чипове.
Западните компании вече изразиха притеснения относно този процес, опасявайки се, че той ще даде предимство на китайските фирми - както на родна почва, така и на международния пазар, пише CNN.
Това провокира някои анализатори да призовават за увеличаване на разходите на САЩ за технологии, с оглед сериозната конкуренция, която идва от Азия.
Доналд Тръмп понастоящем е на посещение в Китай, където с китайския си колега вече договориха търговски споразумения за 250 млрд. долара.
Въпреки това, всяка една от двете страни следва своя политика, особено за проникване на технологиите.
Изкуствен интелект
По-рано през годината руският президент Владимир Путин прогнозира, че който се превърне в лидер по отношение на изкуствения интелект (ИИ), той „ще стане властелин на света”.
Китай и САЩ определено искат да са този лидер. Китай обаче имат конкретен план – до 2030 г. страната трябва да е световен лидер в ИИ.
Китайската индустрия, работеща в сферата на ИИ, се радва на „държавна подкрепа, която други страни нямат”, казва Джон Чой, анализатор, който следи китайските интернет компании за Daiwa Capital Markets.
„Нивото на субсидиране не е сравнимо с това в повечето други страни”, казва той.
Планът на Китай е до 2030 г. да бъде изградена ИИ индустрия, която да струва приблизително 150 млрд. долара.
„Китай води в тази сфера поради една проста причина – правителствения тласък”, казва Чуи Кан Чуа, ръководител Глобални изследвания на ИИ към фирмата IDC.
Китай налива пари в така нареченото интелигентно видео. Този сектор се занимава с разработката на „умни” камери, които засичат необичайно поведение и го докладват на служителите на реда.
Според анализатори, по този начин китайските власти генерират огромен обем информация, която влагат в разработката на ИИ.
В името на обществената сигурност, правителството „ще има камери навсякъде, във всеки ъгъл, от който може да се следи движение, обекти и хора, като по този начин ще изгради огромна база данни, чрез която ще се обучава изкуственият интелект”, казва Чуа.
Тази политика не разчита само на публичния сектор. Точно както американските си конкуренти, китайските технологични компании, като Alibaba, Baidu и Tencent, инвестират огромни суми в разработка на ИИ, като освен това отварят центрове за изследвания, базирани на територията на САЩ.
Електрически автомобили
Има причина Tesla да са толкова нетърпеливи да отворят свой завод в Китай.
Страната е най-големият пазар в света за електрически коли, благодарение на политика, водена от години, предоставяща държавни субсидии и данъчни кредити на хора, желаещи да закупят возило, задвижвано чрез зелена енергия.
Всичко това води до развиваща се местна зелена индустрия. Китайските компании са сред лидерите на пазара на електрически коли в света.
Пекин не се шегува, като планът Made in China 2025 цели местните автомобилни концерни да осигуряват най-малко 70% от колите на зелена енергия в страната до 2025 г.
Големи производители, като Volkswagen и Ford, вече обявиха планове да разработват електрически автомобили в Китай съвместно с местни компании, като по този начин внасят своите технологии и ноу-хау в азиатската страна.
Правителството построи и национална мрежа от обществени станции за зареждане на електрически возила. Броят им достига 150 хил. към края на миналата година, като властите искат да добавят още 100 хил. през настоящата година, сочат публикации на местните медии.
Междувременно в САЩ, данъчната реформа, която се предлага, ще отмени данъчния кредит в размер на около 7 500 долара за американците, които купуват електрически коли.
Компютърни чипове
Китай е най-големият купувач на полупроводници, които се използват във всичко – от iPhone до автомобилите.
Страната доминира близо 60% от глобалния пазар на полупроводници, който се оценява на 354 мрлд. долара през 2015 година, по данни на PricewaterhouseCoopers.
От друга страна, САЩ има най-голямата индустрия за производство на полупроводници, като щатските компании произвеждат около половината продукция на световния пазар, по данни на Semiconductor Industry Association.
Това обаче скоро може да се промени, особено ако Пекин продължава да следва политиката си.
Китайското правителство си е поставило амбициозна цел, отделяйки милиарди долари, за да подпомогне местната индустрия за производство на полупроводници.
След като на два пъти се опита да инвестира в щатски компании за полупроводници, като и двата опита бяха блокирани, китайската компания Tsinghua Unigroup получи 22 млрд. долара от правителството, за да построи първата китайска фабрика за мемори чипове.
Американското министерство на търговията обяви, че китайските амбиции са „реално дългосрочна заплаха не само за щатските фирми, но и за цялата глобална екосистема за полупроводници”.