Кои са хутите и какво следва в Червено море?
Силите на САЩ и Обединеното кралство нанесоха въздушни удари по цели на бунтовниците хути в Йемен в отговор на многократните нападения на подкрепяната от Иран групировка срещу кораби в Червено море.
По данни на Централното командване в четвъртък ВВС на САЩ са нанесли удари по над 60 цели в 16 обекта на хутските бойци, включително площадки за изстрелване на ракети, производствени съоръжения и радарни системи. При ударите са използвани над 100 прецизно управляеми боеприпаси, като са загинали най-малко петима души и шестима са били ранени.
"Военните сили на САЩ - заедно с Обединеното кралство и с подкрепата на Австралия, Бахрейн, Канада и Нидерландия - успешно нанесоха удари по редица цели в Йемен, използвани от бунтовниците хути, за да застрашат свободата на корабоплаването в един от най-жизненоважните водни пътища в света", коментира президентът Джо Байдън.
Ударите бяха нанесени, след като хутите не се подчиниха на предупреждението да спрат да атакуват международни морски съдове в Червено море – нападения, които предизвикаха хаос в световната търговия.
Кои са хутите от Йемен?
Хутите, официално известни като "Ансар Аллах" или "Поддръжници на Бога", са военна група, наречена на името на своя основател Хюсеин Бадр Еддин ал-Хути.
Създадено в началото на 90-те години на ХХ век, движението се стреми да наложи заидския клон на шиитския ислям и придобива известност, когато през 2011 г. протестите на Арабската пролет обхващат региона.
Три години по-късно хутите превземат столицата на Йемен Сана и установяват контрол над голяма част от северната част на страната, което води до по-широк конфликт със Саудитска Арабия, регионален враг на Иран. Това се превръща в кулминация на тогавашната ситуация в Йемен, която ООН определя като "най-голямата хуманитарна криза в света".
Според Human Rights Watch хутите извършват "множество нарушения на международното хуманитарно право и нанасят щети на цивилното население", откакто превзеха столицата на Йемен през 2014 г.
"Хутите все още не са поели отговорност за гражданските щети, които са причинили на живеещите в Йемен", категоричен е Майкъл Пейдж, заместник-директор за Близкия изток и Северна Африка в Human Rights Watch, в изявление от 13 декември, цитирано от CNBC. "Вместо да извършват нови военни престъпления, те трябва да се съсредоточат върху постигането на траен мир в страната си".
Хутите, които се противопоставят на влиянието на САЩ и Израел в Близкия изток, не са международно признати за правителство на Йемен, но контролират големи части от страната. Това включва и пролива Баб ел-Мандеб - важна морска преграда, която свързва Червено море с Аденския залив.
Йеменски официални лица неведнъж са заявявали, че Иран и войнствената групировка „Хизбула“ предоставят военна и финансова подкрепа на хутите - обвинение, което двете страни отричат.
Какво следва по отношение на кризата в Червено море?
Хутите се заканиха да продължат атаките си в Червено море след ударите на САЩ и Обединеното кралство срещу Йемен, като заплашиха, че двете западни държави ще платят "висока цена".
"Потвърждаваме, че няма абсолютно никакво оправдание за тази агресия срещу Йемен, тъй като не е имало заплаха за международното корабоплаване в Червено и Арабско море. Нападенията засягат само свързани с Израел кораби или такива, които се насочват към пристанищата на окупирана Палестина", акцентира Мохамед Абдулсалам, преговарящ и говорител на хутите, в Telegram.
Нападенията на хутите срещу кораби, преминаващи в Червено море, започнаха в края на миналата година, като предизвикаха широка международна реакция. Бойците твърдят, че нападенията са в отговор на продължаващата война в ивицата Газа, а световните пазари се изплашиха от ескалиращото напрежение, което заплашва да се разпространи в по-широкия регион на Близкия изток. 15% от световната морска търговия преминава през Червено море, включително 12% от търгувания по море петрол и 8% от втечнения природен газ.
"Всичко и нищо не се е променило за една нощ с ответните мерки на САЩ и съюзническите сили в отговор на агресията, която наблюдаваме вече два месеца", смята Питър Сандс, главен анализатор в платформата за сравняване на тарифите за въздушен и морски транспорт Xeneta. "Напрежението в региона все още е огромно, а несигурността е сериозна част от планирането на глобалните вериги за доставки в момента. Мисля, че всеки товародател трябва да очаква все още удължено транзитно време и много по-високи цени на превозите".