Нулева отговорност: Големи компании отделят повече емисии от цели държави
Рисковете, свързани с климатичните промени и околната среда са най-големите заплахи за света през следващото десетилетие.
Това е един от главните изводи от тазгодишното издание на Световния икономически форум в Давос, Швейцария.
"Критични точки" като повишаването на глобалните температури са по-дългосрочна грижа от решенията на правителствените ръководители, показва проучване, публикувано преди годишната среща, което е една от основните пречки пред бързите действия в областта на устойчивото развитие, допълва Euronews.
"Ако погледнете 2000 от най-влиятелните компании в света, те имат общ приход от около 45 трилиона долара, което е 42% от световния БВП", обяснява Гербранд Хаверкамп, изпълнителен директор на Световния алианс за бенчмаркинг (WBA).
"Вероятно във веригата им за доставки работят около 1 милиард души. Така че става дума за компании с огромно влияние. Техните емисии надхвърлят тези на държавите.", допълва експертът.
По думите му, трябва да се уверим, че компаниите действително използват това влияние, за да помогнат за постигането на глобалните цели. Реалността е, че повечето не успяват да се справят с тази отговорност.
Не само въпрос на петрол и газ
WBA измерва напредъка на 2000-те най-големи компании в света по отношение на Целите за устойчиво развитие на ООН (SDG).
Тя разглежда областите, в които трябва да се случат най-големите промени, за да бъдат постигнати целите: от храни и финанси до социални проблеми, природа и климат. Следващата тема са градските системи - бързо растящ пазар в развиващите се страни, движен основно от компаниите за недвижими имоти и строителство.
Понастоящем само 12% от целите за устойчиво развитие на ООН се изпълняват. Това означава, че по отношение на бедността, половото неравенство, изменението на климата и загубата на биоразнообразие, масово изоставаме.
Когато става въпрос за напредък в областта на климата, петролната и газовата индустрия може би е очевидната сфера, от която трябва да се започне, обяснява Хаверкамп, като компании като ExxonMobil, Shell, Chevron и BP не правят необходимото, за да задържат глобалното затопляне под 1,5C.
"Но не става дума само за нефт и газ", категоричен е той.
Около една трета от глобалните емисии на парникови газове идват от хранителните системи, но компаниите в този сектор не се стремят към нулева нетна стойност или грижа за природата.
"Това е много сложен отрасъл, тъй като разчита на милиони земеделски производители. Да се премине през този преход и да се привлекат всички фермери, ще бъде невероятно трудно."
Според Хаверкамп водещите компании, които се стремят към устойчивост, са тези като датската компания за чиста енергия Ørsted, които показват как може да се постигне напредък, като същевременно има и печалба.
Автомобилната индустрия също отбелязва значителни успехи с реално ускоряване на положителните тенденции към устойчивост.
Как могат да бъдат насърчени компаниите
Съществуват някои сериозни пречки пред насърчаването на компаниите да бъдат по-амбициозни в целите си срещу глобалното затопляне.
"Не е достатъчно изгодно да водиш и не е достатъчно скъпо да изоставаш", смята Хаверкамп.
Световният алианс за сравнителен анализ има за цел да предостави данни как компаниите изпълняват Целите за устойчиво развитие. Все повече бизнес лидери признават необходимостта от промяна, за да има успех в следващото десетилетие. Това обаче не означава, че те предприемат действия.
Проучване на една от най-големите консултантски компании PwC, сред повече от 4700 изпълнителни директори, публикувано за форума в Давос, установи, че все повече от тях не смятат, че компанията им ще оцелее през следващите 10 години поради натиск от типа на изменението на климата.
Една трета очакват, че в следващите три години ще трябва да променят начина, по който генерират стойност, поради рисковете, свързани с климата.
Макар че четирима от всеки десет главни изпълнителни директори биха приели по-ниска възвръщаемост за инвестиции, съобразени с климата, по-малко от една четвърт смятат, че свързаните с климата проблеми са довели до промени в бизнес моделите през последните пет години. Това разкрива, че много предприятия все още не разбират правилно рисковете, свързани с климата, или не ги включват в бъдещото си планиране.
Според Хаверкамп, за да се възстанови доверието, най-влиятелните компании в света трябва да бъдат отговорни.
"Можем да се доверим само на тези, които смятаме, че са отговорни пред обществото и очакванията, които възлагаме на тях", обяснява той.
Това означава, че компаниите трябва да признаят тези очаквания за устойчивост, да отговорят на тях, да бъдат прозрачни и да "говорят". "Ето защо тези критерии са важни, защото смятаме, че това ще ни помогне да възстановим доверието в най-влиятелните компании в света.", допълва експертът.