Ню Йорк: Колите на Uber и Lyft трябва да имат лиценз за такси
Ню Йорк се превърна в първия голям американски град, който ще регулира колите на компаниите за споделено пътуване като обикновени таксита.
Освен налагането на изискване за таксиметров лиценз, месната власт наложи и минимално заплащане за водачите, работещи за компании, като Uber и Lyft, предава BBC.
Класическите таксиметрови шофьори от дълго време настояват за този ход, тъй като автомобилите, функциониращи на принципа на споделеното пътуване, станаха прекалено много и реално иззеха сериозен дял от пазара.
Понастоящем около 80 хил. такива коли оперират в града спрямо едва 13 500 класически жълти таксита.
Водачи на таксита протестираха масово пред централата на Комисията по таксита и лимузини на Ню Йорк (TLC) през тази седмица, държейки плакати с имената на шестима таксиметрови шофьори, които отнеха живота си от декември до сега.
Активисти и представители на профсъюзите свързват финансовото напрежение, причинено от огромния брой коли за споделено пътуване, със самоубийствата на таксиметровите водачи.
Приетият закон налага 12-месечен мораториум върху регистрацията на нови превозни средства, функциониращи по моделите на споделеното пътуване, като изключение се допуска само за колите, достъпни за потребители в инвалидни колички.
Новата регулация дава право на TLC да определя минималните тарифи и възнаграждения на водачите, както и да създаде нова нормативна рамка за интернет компаниите, опериращи на транспортния пазар.
Законът бе подкрепен от кмета на Ню Йорк Бил де Блазио, който посочва, че това ще помогне за „спиране на наводнението от коли”, причиняващо проблеми в града.
Съвсем рабираемо, компаниите за споделено пътуване критикуват решението на местната власт, посочвайки, че то ще навреди на потребителите.
Uber посочват в изявление, че 12-месечната пауза за лицензиране на нови возила ще застраши един от малкото достъпни методи за транспорт, докато нищо не се прави за ремонт на метрото в града или за подобряване на свързаността.
Другата голяма компания в този сектор Lyft заявява, че регулацията ще постави жителите на града в ситуация, в която ще си набавят транспорт особено трудно, като това ще повлияе „конкретно на цветнокожите общности и крайните квартали.”
Ню Йорк е най-големият щатски пазар за Uber.
Проучване от миналия месец показва, че водачите, работещи чрез интернет приложения, осъществяват над 17 млн. пътувания месечно в града.
Проучването, поръчано от TLC, препоръчва минимално почасово възнаграждение от 17.22 долара, посочвайки, че над 85% от водачите на коли за споделено пътуване изкарват нетно под този праг.
Организацията The New York Taxi Workers Alliance приветства решението, отбелязвайки на сайта си в интернет, че това е историческа победа за неговите 18 хил. членове.