Пет неща, които не знаете за Деня на самотните сърца
Преди малко повече от десетилетие китайската онлайн платформа Alibaba Group Holding Ltd. превърна датата 11 ноември, на която в Китай се отбелязва Денят на самотните сърца, в най-голямото шопинг събитие в света.
Днес в "маратона" по пазаруване участват стотици милиони хора от целия свят. Тази година той се следи с още по-голямо внимание от инвеститорите, които искат да разберат дали китайските потребители са склонни да харчат парите си в разгара на пандемията от COVID-19, пише Bloomberg.
Междувременно, от Alibaba Group се похвалиха, че тазгодишните поръчки вече са надминали миналогодишния рекорд. Към 12:30 часа местно време в Пекин те са на стойност 56.4 милиарда долара.
Разликата, в сравнение с миналата година, е, че "прозорецът" на промоционалните оферти беше разширен от 1 до 12 ноември, докато в предходните години Денят на самотните сърца се отбелязваше в рамките на 24 часа на 11 ноември.
Ето още няколко любопитни факта за нестандартното отбелязване на датата в Китай:
1. Защо празникът се нарича Денят на самотните сърца?
Изписването на датата 11 ноември в цифри (11.11) наподобява т. нар. "голи клони", които в Китай символизират необвързаните. В китайските университети през 90-те години 11 ноември се превръща в нещо като неформален празник на ергенството, който се противопоставя на масовото разбиране, че всеки гражданин е длъжен да сключи брак и да създаде семейство.
Отбелязването на "празника" е един от начините, по който младите китайци се противопоставят на натиска от страна на по-възрастното поколение, което ги притиска да се женят. Така датата се превръща в нещо като антипод на 14 февруари - празникът на влюбените, свързан със Св. Валентин.
Разширяващата се средна класа в Поднебесната империя през последното десетилетие обаче успя да превърне Деня на самотните сърца в истински пазарен феномен.
2. Защо празникът се свързва с пазаруването?
Когато стартира дейността на своята платформа Alibaba, нейният собственик Джак Ма поддържа идеята да организира масови промоции около някой празник. Той черпи вдъхновение от опита на американските търговци, които предлагат големи отстъпки след Деня на благодарността - традиция, известна като Черния петък.
Първите промоционални оферти по случай Деня на самотните сърца са обявени от Alibaba през 2009 г.
В началото те насърчават необвързаните потребители да се "поглезят" по случай празника на самотниците. Впоследствие офертите започват да се насочват и към останалите демографски групи.
3. Защо тази година е различна?
Пандемията от COVID-19 промени изцяло пазарната обстановка през 2020 г. Китай остана единствения двигател на икономическия растеж в световен мащаб, а компаниите от всички краища на света гледат с надежда на китайските потребители, които биха могли да компенсират поне отчасти свиването на търсенето в останалите части на планетата.
В същото време китайските технологични гиганти, от ранга на Huawei Technologies, ByteDance и Tencent Holdings, станаха обект на санкции и разследвания от страна на американските регулатори.
Изпълнителният директор на Alibaba Group Даниел Жанг неколкократно е изтъквал ролята на компанията като свързващо звено между американските търговци и китайските потребители. Това обаче не можа да я спаси изцяло от ударите на американските институции.
По-рано тази година държавният секретар на САЩ Майк Помпео стартира инициативата Clean Network, която изисква от американските компании да спрат да използват облачните IT услуги на Alibaba и други китайски фирми.
4. Какъв е обемът на продажбите в Деня на самотните сърца?
С всяка изминала година оборотът на платформите за онлайн търговия в Китай се повишава. На 11 ноември 2019 г. в шопинг маратона се включиха над половин милион души, които закупиха продукти на обща стойност 268 милиарда юана, или около 38 милиарда долара.
Сумата надвишава целия оборот на американските търговци, реализиран в петте дни от Деня на благодарността (който винаги се пада в последния четвъртък на ноември) до т. нар. Кибер понеделник.
Тази година продажбите надвишават сериозно миналогодишните с регистрираните до този момент 372.3 милиарда юана (56.4 милиарда долара), но трябва да се има предвид, че и "прозорецът" на офертите беше разширен значително заради пандемията и от 24-часово събитие се превърна в 12-дневно.
Основната част от тези покупки се прави през Taobao и Tmall - основните потребителски платформи на Alibaba, както и през дигиталния портфейл Alipay, който функнционира в рамките на дъщерната компания Ant Group.
5. Само китайците ли отбелязват Деня на самотните сърца?
Отговорът на този въпрос е отрицателен. Въпреки че по-голямата част от продажбите на Alibaba на 11 ноември идват от вътрешния пазар, компанията винаги се е стремяла да го направи по-глобален.
В офертите се включват все повече глобални мерки, като тази година в платформата на Tmall ще се включат над 2600 нови търговци от чужбина.
Най-много са вносителите от Япония, следвани от американските, южнокорейските, австралийските и германските.
По-рано тази година Alibaba организира и специално събитие за малките и средни предприятия в САЩ, което имаше за цел да ги запознае с Деня на самотните сърца и да им предложи специално позициониране в платформата по време на празника.
Китайският интернет гигант промотира и англоезичните си платформи, като Alibaba.com и AliExpress, които са насочени основно към нейните потребители зад граница.