Препълнени складове заплашват растежа на глобалната икономика
Периодът на икономии, с който се сблъскват много американски и европейски компании, може да продължи по-дълго от очакваното, тъй като те се опитват да разпродадат натрупаните си запаси в икономически климат, в който търсенето се забавя.
Пълните до краен предел складове, пише Reuters, означават по-малко поръчки за производителите, което води до по-ниски нива на бизнес активност и в крайна сметка до по-слаб растеж.
Високите нива на запасите са резултат от това, че в продължение на години търговците на дребно, търговците на едро и производителите се запасяваха с всичко - от бира до инструменти, химикали и дрехи, тъй като мерките по време на пандемията прекъснаха веригите за доставки и затвориха много фабрики.
Презапасяването продължи и след като руските войски нахлуха в Украйна, което повиши цените на суровините – от енергия до пшеница.
Сега търсенето в световен мащаб намалява, тъй като разходите по заемите се повишиха, затова компаниите започнаха да изчерпват запасите си. Процесът обаче е много по-бавен от очакваното и може да се проточи и през следващата година, посочва информационната агенция и цитира главния изпълнителен директор на Maersk Винсент Клерк, който заявява, че компанията, един от най-големите превозвачи на контейнери в света, е била изненадана от това колко време отнема на предприятията да намалят запасите си.
"Очаквахме клиентите да намалят запасите си около средата на годината, но засега не виждаме признаци това да се случи. Това може да стане факт в началото на следващата година", казва той на неотдавнашен брифинг за медиите.
Maersk контролира около една шеста от световната търговия с контейнери, като транспортира стоки за множество големи търговци на дребно и компании за потребителски стоки.
Прегледът на корпоративните изявления и брифинги показва, че повече от 30 американски и европейски компании, сред които Hugo Boss, Heineken и A.P. Moller-Maersk, 3M Co и Stanley Black & Decker, се оплакват, че тази ситуация е навредила на резултатите им през второто тримесечие.
Търговците на дребно изпитват особени затруднения със запасите от дрехи и обувки, тъй като потребителите харчат повече за услуги, а не за стоки, както по време на пандемията.
Неблагоприятната прогноза идва на фона на ниските очаквания за резултатите през второто тримесечие, тъй като възстановяването на Китай след пандемията се забавя. Данните на Refinitiv показват, че американските и европейските компании се очаква да отчетат най-лошите си тримесечни резултати от години насам.
Рекордно натрупване
Компаниите, които през миналата година се запасиха, изпитват затруднения да намалят запасите си, когато по-високите разходи по заемите и инфлацията свиват потребителското търсене, твърдят корпоративни ръководители и анализатори пред Reuters.
В еврозоната запасите от готова продукция достигат рекордни стойности през август миналата година, а изчистването им започва едва през май, според последните данни за производството в еврозоната.
В САЩ анализът на Бюрото за трудова статистика на страната, направен от CFRA Research, показва, че в средата на 2022 г. запасите на предприятията са се увеличили с 20%, което е най-големият скок, регистриран въз основа на данни, датиращи от 1993 г. насам.
Търговците на дребно са водещи в тази тенденция - те са увеличили запасите си с една четвърт спрямо предходната година.
Някои компании, сред които BASF, Levi Strauss и Holcim, заявяват обаче, че най-лошото е зад гърба им.
За листнатата в Лондон Coats Group, която произвежда конци и прежди, нещата се подобряват, но разтоварването на наличностите продължава по-дълго от обичайното, пише още информационната агенция и добавя:
„Главният изпълнителен директор Раджив Шарма с нетърпение очакваше рязък ръст на поръчките, след като клиентите изпразнят складовете си, но по време на разговора с анализаторите на 1 август заяви, че не може да предвиди времето и мащаба на това възстановяване преди четвъртото тримесечие“.
Магазините внимават да не се презапасят отново, но Арун Сундарам, вицепрезидент на отдела за капиталови проучвания в CFRA Research, заявява, че е притеснен за търсенето в началото на празничния сезон в САЩ.
"Излишните спестявания, които потребителите натрупаха от началото на пандемията, се изчерпват и смятаме, че те ще свършат окончателно до края на годината или в началото на следващата година", казва той.
Парул Джаин, професор по финанси и икономика в Rutgers University, пък смята, че ситуацията в САЩ може да се е влошила, а не да се е подобрила.
Съотношението между запасите и продажбите в САЩ е 1,4 през май, в сравнение с 1,33 преди година, което означава, че търговците на дребно, производителите и търговците на едро имат повече запаси, отколкото могат да продадат с по-високи темпове, в сравнение с преди година, казва тя.
Гийермо Ново, председател и главен изпълнителен директор на американската компания Ashland, заявява, че надеждите, че изпразването на складовете ще приключи до края на юни, са прекалено оптимистични.
"Докато действията за контрол на запасите, предприети от нашите клиенти, не бъдат преустановени, за нас ще остане трудно да преценим текущото краткосрочно търсене на крайния пазар", казва той в изявление на 25 юли.
Сирус де ла Рубия, главен икономист в Хамбургската търговска банка, не очаква процеса по ново трупане на запаси да започне преди 2024 г.
"Дотогава предстоят доста трудни времена", категоричен е той.