Доставките на горива в Европейския съюз през март се понижиха до рекордно ниски нива, на фона на ограничителните мерки срещу разпространението на коронавируса, въведени в много от държавите на Стария континент. Това показват данните на Евростат.

През март 2020 най-силно се понижават доставките на керосин, който се използва основно в авиацията. В сравнение с предходния месец февруари, продажбите на самолетно гориво в държавите от ЕС са намалели с 26.8%.

В сравнение със средната си стойност за месец март в последните 10 години (от 2010 до 2019 г.), те бележат спад от 22.5 на сто.

Доставките на бензин регистрират спад от 15.3% през март спрямо февруари и с 24.2% спрямо средните си равнища от последното десетилетие.

При дизела и природния газ се наблюдава лек ръст съответно от 0.6% и 1.5% спрямо февруари, докато при котелното гориво и мазута увеличението е с 5% на месечна база.

В сравнение със средните стойности за март в периода 2010 - 2019 г., доставките на дизел намаляват с 6.2%, а тези на мазут - с цели 32.3 на сто. Единствено при природния газ се наблюдава леко увеличение с 2.3 на сто.

Между отделните държави от ЕС се наблюдават значителни разлики в отчетените доставки на горива през март. От една страна, това се дължи на факта, че някои от тях наложиха пълна или частична карантина по-рано от други, а от друга - на различните индустрии, които бяха засегнати от пандемията.

Доставките на бензин, например, намаляват значително в почти всички страни, като единствените изключения са България и Швеция, където е отчетено повишение съответно от 39.3% до 39 000 тона и 9.1% до 179 000 тона спрямо февруари.

При дизеловото гориво, което се използва основно в товарните превози, изключенията от общата негативна тенденция са повече, като България отново отчита най-силно повишение (33.3 на сто до 208 000 тона).

В продажбите на керосин единствените държави, в които се наблюдава ръст на месечна база през март, са Република Ирландия и Люксембург - съответно с 18.8% и 25.8%. В България спадът е с цели 57.1%, до 6 000 тона, но в страната ни, така или иначе, те са едни от най-ниските в цяла Европа.

Може ли коронавирусът да възроди въглищната енергия?Азиатските държави ще насърчават строителството на въглищни електроцентрали, въпреки спада в потреблението на електроенергия

Водещите европейски икономики Германия, Франция, Италия и Испания, заедно с Нидерландия и Полша, си остават водещите потребители на горива в Европейския съюз. В почти всички сегменти от пазара на горива те регистрират сериозни понижения, особено Италия и Испания, които бяха най-тежко засегнатите държави от пандемията от COVID-19.

Доставките на безнин и дизел в Италия през март отчитат спад съответно от близо 40% до 367 000 тона и 26% до 1.6 милиона тона. В Испания понежението е респективно с 33.3% до 276 000 тона при бензина и 10.6% до 2.4 милиона тона при дизела.

В Германия обаче, където много от строителните обекти и промишлените предприятия продължиха да работят и в разгара на пандемията, доставките на дизелово гориво бележат увеличение от 12.3% до 4.53 милиона тона. Страната генерира 22.6% от цялото потребление на дизел в Общността.