Служителите взимат повече отпуска, отколкото в периода на пандемията и това е добрата новина. Лошата е, че използват това време, защото не искат да са на токсичното си работно място.

Според проучване на компанията за кариерно развитие INTOO около 77% от служителите изпитват форма на токсичност на работното мястo, съобщава Fortune.

Това например включва мениджъри, които проявяват благосклонност към едни служители в сравнение с други, колеги, които разпространяват клюки или слухове за другите и шефове, които нарушават баланса между професионалния и личния живот на подчинените си.

Около 44% от служителите, които съобщават за токсичност на работното място, казват, че са си взели отпуск, за да я избегнат. Други 33% са използвали отпуск по болест, за да се дистанцират от тази работна среда.

"Те буквално се чувстват зле от работата си, което е различно от нуждата от психическа почивка", обяснява Мира Грийнланд, директор в INTOO. "Това наистина е просто различен начин на мислене."

Според проучването на компанията около 80% от хората, които са се сблъскали с токсично работно място, казват, че това се е отразило негативно на психичното им здраве, а около 75% на физическото.

Служителите са песимистично настроени, че тези токсични условия ще се подобрят. Около 50% от анкетираните смятат, че компанията им ще предприеме "много малко" или "никакви" действия за справяне.

Но ако тези симптоми не бъдат преодоляни, компаниите рискуват да загубят пари от влошената ефективност и високия брой напуснали.

Около 84% от анкетираните твърдят, че негативната среда е навредила на тяхната ангажираност към работодателя, а 79% казват, че тя е повлияла отрицателно на производителността им. Около 35% казват, че биха приели по-ниска заплата, ако работят в компания с по-малко токсична среда.

Разбира се, за много компании е възможно просто да не осъзнават, че тези проблеми се зараждат сред техните служители. "Със сигурност никой не иска да мисли за себе си и за работното си място като за токсични", казва Гринланд. "И най-токсичните работни места вероятно нямат това самосъзнание."

В доклада се посочват няколко промени, които HR и мениджърите могат да направят, за да подпомогнат служителите, като голяма част от тях са свързани с развиване на по-добри умения за слушане и комуникация.

Въпреки че 42% се оплакват, че пренебрегването на обратната връзка от мениджърите или ръководителите допринася за токсична работна среда, около 33% смятат, че по-голямата прозрачност и комуникация биха създали по-позитивна работна сила.

"Комуникацията не струва пари. Изслушването на обратна връзка е безплатно", казва Грийнланд.

Мениджърите трябва също така да бъдат обучени как да ангажират служителите в разговори по теми като кариерно развитие, удовлетвореност и разрешаване на конфликти.

"Това може да изглежда лесно, ако ви идва естествено. Но за хората, за които не е, тези умения трябва да се научат, както всичко останало в нашата работа", казва Грийнланд.