Нов доклад на McKinsey Global Institute разглежда един от най-належащите проблеми на съвременната икономика: мащабното изместване на човешката сила в работните задължения, заемани от изкуствения интелект.

Макар проучването да показва, че технологията може теоретично да автоматизира 57% от часовете работно време на служителите в САЩ, консултантската компания заключава, че тази висока цифра измерва техническия потенциал на задачите, а не неизбежна загуба на работни места.

Според авторите на проучването бъдещето на работната сила ще се определя от партньорството между човешки персонал, агенти и роботи – всички задвижвани от AI.

Докладът, озаглавен „Агенти, роботи и ние: партньорства за умения в ерата на изкуствения интелект“, подчертава, че реализирането на огромния икономически потенциал на изкуствения интелект – около 2,9 трилиона долара в САЩ до 2030 г., зависи изцяло от човешкото ръководство и преструктурирането на компаниите, съобщава Fortune.

Устойчивостта на човешките умения

Основната причина, поради която изкуственият интелект няма да доведе до незабавно изключване на половината от работната сила, е трайната значимост на човешките умения.

Въпреки че те ще се прилагат по различен начин, анализът на McKinsey показва припокриване в способностите: над 70% от уменията, търсени от работодателите днес, ще се използват както в автоматизирана, така и в неавтоматизирана работна сила.

Това предполага, че с напредъка на внедряването на AI повечето умения ще останат актуални, но начинът и мястото на прилагането им ще се променят.

Например, високоспециализираните когнитивни умения, като рутинни счетоводни процеси и специфични езици за програмиране, биха могли да бъдат най-силно засегнати. Въпреки това, дори и изкуственият интелект да поеме задачи като подготовка на документи и проучвания, служителите ще прилагат уменията си в нови контексти, като се фокусират върху формулирането на въпроси и интерпретирането на резултати.

От решаващо значение е, че уменията в социалната и емоционалната интелигентност – като разрешаване на междуличностни конфликти, преговори и коучинг – ще останат уникално човешки, изискващи емпатия, креативност и контекстуално разбиране, които са трудни за възпроизвеждане от машините.

Уменията, свързани с подпомагане и грижа, вероятно ще се променят най-малко.

Препроектиране, а не само автоматизиране на задачи

За да могат компаниите успешно да използват AI, промяната трябва да надхвърли автоматизирането на отделни задачи. Докладът подчертава, че за да се реализират прогнозираните икономически ползи, е необходимо препроектиране на целите работни процеси, така че хората, агентите и роботите да работят ефективно заедно, като се преразгледат процесите, ролите, културата.

Дори в роли с висок потенциал за автоматизация, хората ще останат жизненоважни, за да ги направят ефективни и да продължат да изпълняват това, което машините не могат. Ще осигуряват необходимия надзор, контрол на качеството и незаменимото човешко присъствие, което клиентите, студентите и пациентите например често предпочитат, допълват авторите на доклада.

Тази трансформация вече води до масивни промени в търсенето на нови умения, най-вече тези за работа с изкуствен интелект – способността да се използват и управляват инструменти, се е увеличило седемкратно за две години, което го прави най-бързо растящото умение в обявите за работа в САЩ.

Това умение, фокусирано върху работа с AI системи, показва, че икономиката се адаптира бързо към нови форми на сътрудничество.

В крайна сметка, макар че някои индивидуални дейности теоретично могат да бъдат автоматизирани, резултатът за заетостта зависи от това дали компаниите и институциите подготвят хората за бъдещето.

Ако се съди по историята, заетостта по-скоро ще се развива, отколкото да се свива, допълват от McKinsey.

Ерата на изкуствения интелект не е в пълното заместване на човешката работна сила, а по-скоро в пренасочване на фокуса на човешкия интелект от изпълнение към координиране и преценка.

По същия начин, както изобретяването на калкулатора не елиминира математиците, а им даде свобода да решават по-сложни проблеми, изкуственият интелект автоматизира рутинните задачи, позволявайки на човешките служители да се концентрират върху сложността, решенията и грижите. Професията на бъдещето ще бъде партньорство между човека и машината, се подчертава в доклада.

„Интегрирането на изкуствения интелект няма да е просто внедряване на технология, а преосмисляне на самата работа. Препроектиране на процеси, роли, умения, култура, така че хората, агентите и роботите да създават по-голяма стойност заедно.“