Производителността в едни от най-развитите икономики - Обединеното кралство, Германия, Япония и САЩ, трябва да нарасне двойно повече от темповете през последното десетилетие, за да се запази нивото на жизнения стандарт на населението, наблюдавано от 90-те години насам.

Това показват изводите от нов доклад на McKinsey, който изследва икономическото въздействие от намаляването на раждаемостта в глобален аспект.

Докладът на консултантската компания съобщава, че за да се достигне ръстът на БВП на глава от населението между 1997 г. и 2023 г., ръстът на производителността във Франция и Италия трябва да се утрои през следващите 30 години. В Испания той трябва да се увеличи четири пъти до 2050 г.

Изследването подчертава сериозното въздействие на намаляването на раждаемостта върху най-проспериращите икономики, което ги прави уязвими от намаляването на дела на населението в трудоспособна възраст, отбелязва Financial Times.

Ако не се вземат мерки, "по-младите ще наследят нисък икономически растеж и ще трябва да поемат разходите за повече пенсионери, докато потокът на богатство между поколенията ерозира", заяви Крис Брадли, директор на Глобалния институт McKinsey.

Правителствата в глобален мащаб се борят за овладяване на демографската криза на фона на нарастващите разходи за жилища и грижи за децата, както и социални фактори, като например по-малкия брой млади хора, които създават дълготрайни отношения и семейства.

Две трети от населението понастоящем живее в страни с раждаемост под коефициента 2,1. Населението намалява в няколко държави-членки на ОИСР като Япония, Италия, Гърция, както и Китай, и в много страни от Централна и Източна Европа.

„Настоящите икономически системи и социални договори са се развивали в десетилетия на нарастващо население, по-специално в трудоспособна възраст, което стимулира икономическия растеж и по-дългия живот на хората. Тази сметка вече не е валидна.“, допълва Брадли.

Според съавтора на доклада, „няма само един лост за решаване на демографските предизвикателства“. „Това трябва да е комбинация от включване на повече млади хора в заетостта, по-дълъг трудов живот и, надявам се, увеличаване на производителността.“

Докладът следва предупреждения от базираната в Париж ОИСР, която миналата година заяви, че намаляването на раждаемостта излага на риск „просперитета на бъдещите поколения“ и призова правителствата да се подготвят за „бъдеще с ниска раждаемост“.

McKinsey прогнозира, че в Западна Европа намаляването на дела на хората в трудоспособна възраст може да доведе до намаляване на БВП на глава от населението през следващия четвърт век средно с 10 000 долара на човек.

Макар че някои икономисти смятат, че генеративният изкуствен интелект и роботиката биха могли да повишат производителността, все още има слаби признаци това да се случи по значим начин.

Производителността в Европа до голяма степен е в застой след пандемията, като увеличава разликата в сравнение със САЩ след финансовата криза.

Консултантската компания твърди, че все повече държави ще трябва да насърчават хората да работят по-дълго, следвайки примера на Япония, където коефициентът на участие в работната сила за население на и над 65 години е 26%, в сравнение с 19% в САЩ и 4% във Франция.

Въпреки по-дългия трудов живот, БВП на глава от населението в Япония е нараснал с малко над една трета от този в САЩ през последните 25 години.

„Демографското забавяне е неумолимо и сериозно, а когато то се прояви, стимулирането на растежа на производителността става още по-актуално“, допълват авторите на доклада.

McKinsey изчислява, че за да се запази жизненият стандарт със същите темпове, един германски работник ще трябва да работи 5,2 допълнителни часа седмично или делът на работещите ще трябва да се увеличи с близо 10% от сегашното си ниво от близо 80% сред хората на възраст между 15 и 64 години.

Обединеното кралство и САЩ се нуждаят от по-ниско ниво на допълнителен труд благодарение на по-благоприятните демографски перспективи, но на Испания и Италия също ще трябва двуцифрено увеличение на дела на хората в работната сила, се казва още в доклада.