Ryanair публикува пълен списък с хилядите отменени полети в идните шест седмици, след като авиокомпанията беше принудена да предприеме мярката заради объркани отпуски на пилотите, съобщава Daily Telegraph.

Ирландският авиопревозвач съобщи през уикенда, че ще отмени 470 000 резервации, или 40 до 50 полета на ден. След като се забави с публикуването на пълните подробности около засегнатите полети, вчера авиокомпанията публикува пълен списък на сайта си.

Как да разберете дали полетът ви е отменен?

Маркетинговият директор на Ryanair Кени Джейкъбс заяви, че пътниците, които е трябвало да летят в отменените полети, ще получат имейл. „Съветваме клиентите да проверяват имейл адресите, които са използвали за резервацията си“, заяви той.

Генералният директор на ирландския авиопревозвач Мейкъл О'Лиъри каза в понеделник, че компанията опитва да отменя полети от големите летища, така че да може да предостави на клиентите си алтернативни маршрути.

Най-засегнати от отменените полети ще бъдат Барселона, летище „Шарлероа“ в Брюксел, Дъблин, Лисабон, летище „Станстед“ в Лондон, Мадрид, летище „Бергамо“ в Милано, Порто и летище „Фиумичино“ в Рим.

Какво ще получите, ако полетът ви бъде отменен?

Авиокомпанията съобщи, че пътниците, чиито полети бъдат отменени, могат или да променят полета си безплатно, или да получат парите си обратно. Връщането на парите ще стане в рамките на седем работни дни, а алтернативни полети ще зависят от наличието на свободни места.

Ryanair съветва клиентите си да се свържат с центъра за обслужване на клиенти в страната си, за да обсъдят вариантите за нов маршрут.

Разбираме, че отменените полети могат да причинят притеснение и ще ви предоставим алтернативни варианти, когато е възможно и в съответствие с Регулация 261/2004 на ЕС“, съобщи авиокомпанията.

Имате ли право на обезщетение?

Да. Теоретично компенсацията за полетите до 1500 км е 250 евро, 400 евро за по-дълги полети в рамките на ЕС и 600 евро за полети извън страните членки на ЕС, които не надхвърлят 3500 км. Ryanair не извършва полети на дълги разстояния, така че последната опция не важи.

Авиокомпанията не трябва да плаща обезщетение, ако уведоми пътниците две седмици преди излитането или едва-две седмици преди заминаването, ако може да премести пътниците на полети, които излитат не повече от два часа по-рано от планирания график, или пристигат не повече от четири часа по-късно от планирания график.

Ако има по-малко от една седмица между уведомлението и заминаването ви, Ryanair е длъжна да плати обезщетение, ако не може да транспортира пътниците до дестинацията им, алтернативният полет излита не повече от един час по-рано от планирания график и пристига не по-късно от два часа след планирания график.

Така че от ключово значение при искането на обезщетение е кога сте били уведомени и времето на излитане и пристигане на алтернативния ви полет. Можете да поискате да ви върнат парите за настаняване, храна и напитки заради отменения ви полет, така че не изхвърляйте разписките.

Защо Ryanair трябваше да отмени толкова много полети?

Първоначално Ryanair съобщи, че отменя полети, за да „подобри точността“. В събота авиокомпанията информира, че „комбинация от закъснения при контрола на въздушния трафик, стачки, неблагоприятни метеорологични условия и последиците от увеличените отпуски на пилотите и кабинния екипаж“ са влошили точността й.

Ryanair съобщи, че хаосът с отпуските е причинен от преминаването от година на отпуски от април до март към календарна година. Рекордният трафик през юли и август е довел до „хаос с отпуските на екипажа“, които трябва да бъдат използвани преди 31 декември.

Авиокомпанията съобщи, че намалявайки броя на планираните си полети, тя „ще осигури допълнителен самолет, който ще помогне за възстановяване на точността й“.

Друго обяснение за проблемите със служителите на Ryanair e, че 140 пилоти на ирландския авиопревозвач са се присъединили към конкурента Norwegian само в последните 12 месеца.

О'Лиъри отрече авиокомпанията да изпитва недостиг от пилоти. „Проблемът е свързан със собственото ни планиране. Извиняваме се искрено на всичките си клиенти за притесненията, които им причинихме през изминалия уикенд“, каза той.

Колко ще загуби Ryanair?

Предвид факта, че 470 000 пътници могат да бъдат засегнати и че е малко вероятно авиокомпанията да успее да осигури места в алтернативни самолети само за няколко часа след отмяната на полета, Ryanair очаква същия брой искове.

Тъй като повечето полети на авиокомпанията са на къси разстояния, дължимото обезщетение ще бъде 250 евро за по-къси полети, от Лондон до Варшава например, и 400 евро за по-дълги полети, от Лондон до Лисабон или Неапол например.

Това прави астрономическата сума от над 100 млн. паунда (113 млн. евро), ако се приеме, че три четвърти от полетите са под 1500 км. Правната кантора Bott and Co очаква фиаското да струва на ирландската авиокомпания 60 млн. паунда (68 млн. евро).

Застраховки при пътуване

Някои полици покриват само разходите по конкретни причини за отмяна на полета. „Мнозинството стандартни застрахователни полици за пътуване няма да покрият настаняването ми и свързаните разходи, ако авиокомпанията ви отмени полета ви. Те ще покрият само конкретни причини за отмяната“, казва Фиона Макрае от Travel Insurance.

Ако ви предстои полет с Ryanair до сряда, вижте дали е отменен Авиокомпанията публикува списък с отменените полети до сряда

Препоръчваме ви да си купите застрахователна полица за пътуване, която покрива всякакви причини отвъд вашия контрол“, допълва Макрае.

Какво означава това за Ryanair?

Макар че е трудно да си представим масов отлив на пътници, експерти казват, че това може да е най-вредният инцидент за авиокомпанията в последните години. Макар Ryanair да призна грешката си в отпуските на пилотите, авиокомпанията посочи стачките на авиодиспечерите във Франция като допринасящ фактор.

Анализатори на репутацията от Канадската кралска банка казват, че реакцията на авиокомпанията не е бил достатъчно добър и я обвиниха, че прави „извинения в стил треньор по футбол“.

Виждаме вреди за репутацията отвъд преките разходи. Лошият пиар може да осуети бъдещи резервации и да откаже хора, които са чувствителни към времето, например при пътувания по работа, ако авиопревозвачът е смятан за ненадежден и неточен“, отбелязват от Канадската кралска банка.