Ако сте избрали за лятната си почивка град Виареджо в Североизточна Италия, може да си помислите, че това е просто туристически център.

Но пълните му с пясък плажове и брегове крият другото лице на града, което е сърцето на корабната индустрия. Тук се строят някои от най-големите и скъпи кораби в света. Неговата специалност са суперяхтите.

Най-малката от гигантските яхти е с размерите на среден басейн, т.е. 24 метра дължина. Най-голямата може да надхвърли тези размери пет пъти или повече. Това е свят, запазен само за елита, тъй като за да можете да си купите някоя от суперяхтите, трябва да сте супербогат.

Миналата година в цял свят са продадени едва 370. Но приходите от тях са удивителни – 3.9 млрд. долара. Най-скъпата яхта е продадена за 174 млн. долара, сочат данни на организацията за суперяхти Boat International.

Вековна традиция



Една на всеки пет огромни яхти се произвежда във Виареджо, който се е превърнал в „люлката на корабното строителство“, казва кметът на града Джорджо дел Джингаро. Връзката между града и корабната индустрия датира отпреди два века. По-точно от 1819 г., когато е построен първият кей в крайбрежния град.

Жителите му започнали да произвеждат кораби от голямо твърдо дърво, за да транспортират мрамор, който се добивал от каменоломните в областта. Така било поставено началото на превръщането на града в един от най-важните корабостроителни центрове благодарение на историческата занаятчийска традиция и развитото дърводелство.

Нарастващата популярност на суперяхтите кара Виареджо да се приспособи и да смени дървените кораби с кораби, произведени от метал и стъклени фибри. Винченцо Поерио е генерален директор на компанията производител на кораби Benetti със седалище в града.

Той отдава успеха на Виаджеро в корабния сектор на занаятчийските корени на област Тоскана, където други градове - като Лука, Пиза, Сиена и Флоренция, също са известни със занаятчийството си.

Това е от полза за корабостроителите, тъй като купувачите на суперяхти очакват всичко да е съвършено – както вътре, така и отвън. Но стилът и изкуството не са достатъчни за построяването на суперяхта.

Най-скъпата играчка на света

Проектите от такъв мащаб изискват инженерен капацитет и опит в управлението на проекти, които гарантират, че корабът ще бъде готов навреме и без да надхвърля определения бюджет. Но Поерино твърди, че ключът за постигане на успех в сектора са социалните способности, тъй като трябва да се отговори на „предизвикателните“ изисквания на супербогаташите.

Според него е важно да се поддържат добри отношения, защото става дума за лична връзка, а не за бизнес. „В крайна сметка, строите голяма играчка, може би най-скъпата играчка в света“, казва той.

За разлика от сходните индустрии, като луксозните автомобили или частните самолети, построяването на тези кораби по стандартизиран начин е много трудно.

„В нашия случай често тръгваме от нулата. Така че клиентът не купува продукт, а го изпраща за строеж. Поради това разликата е голяма. В повечето време не е лесно да се справяме с изискванията им“, споделя Поерино.

Рискована стратегия

Този фокус обаче започва да се променя. Някои корабостроителни компании, като Benetti и Perini Navi, строят по-малки суперяхти, без да са предназначени за конкретен клиент. Най-заможните хора са свикнали да постигат това, което искат, когато поискат, така че да имат кораб на разположение мигновено им се струва много привлекателно.

Но това е рискована стратегия за компаниите, които инвестират милиони в продукти, които нямат гарантиран купувач. Но Бурак Акгул, директор на корабната компания Perini Navi, не е притеснен. Акгул казва, че марката Perini се е превърнала в символ на статус, което е постижение.

Започваме да забелязваме, че хората се държат така, сякаш са стигнали до етап, в който се нуждаят от своето Perini. Макар че не знаят какво искат, имат усещане, че са постигнали равнище на личен успех, така че следващата крачка за тях е да си построят яхта Perini, за да я прибавят към имуществото си“, казва Акгул.

Индустрия, защитена от кризата

Друго предимство на Виареджо е, че може да отговори на капризите на индустрията на суперяхтите. Сектор, който макар и да е малък и специализиран, може да пострада от драстичните колебания на търсеното според развитието на световната икономика.

Суперяхтите и военните кораби имат сходни размери, така че начинът им на производство е сходен. Собственикът на корабната компания San Lorenzo Масимо Пероти смята, че това равновесие е полезно, тъй като търсенето на яхти за свободното време намалява естествено, когато търсенето на военни кораби расте и обратното.

Но голямото богатство на клиентите му означава и че компанията е по-предпазена от последиците от събитията в света. Дори по време на финансовата криза San Lorenzo продължила да постига растеж, като продавала около 20 яхти. Компанията търсела нови пазари в Русия, Южна Америка и Индия.

Но кризата все пак е довела до промяна в профила на потребителите. Клиентите, които искали суперяхта, за да демонстрират богатството и силата си, намалели и мнозинството потребители били хора, които имали истински интерес към мореплаването, казва Пероти.

Но дори на фона на притока от заможни клиенти, готови да се поглезят, италианските производители трябва да се справят с конкуренти от други страни в Европа, включително Китай. Производствените разходи в тези страни са по-ниски, защото заплатите и суровините са по-евтини.

Ценността на марката

Но Поерио казва, че за „много, много, много богатите хора“, които компанията му обслужва, цената няма значение. Когато хората харчат милиони, милиони долари, „марката трябва да е ценна“, казва той.

Директорът на Benetti смята, че аспекти, като обслужването на клиента и гарантираното ниво на качество, което предлага компанията му, й помага да задържи клиентите си. „Когато купуваш суперяхта, тя е за теб самия. Харесват ти технологията, дизайнът, луксът, знаеш, че не е евтино и целта ти е да го постигнеш на най-ниската възможна цена“, съгласен е Пероти.

В крайна сметка всичко се свежда до това, което винаги е правило Виареджо известен – занаятчийския му стил. „За италианците е характерен техният индивидуализъм и креативност. Може би купувате германски автомобил, защото германците са най-добре организирани. Но ако искате да купите произведение на изкуството, най-вероятно е то да идва от Италия“, завършва собственикът на San Lorenzo.