„Можете да си купите iPhone... Той не е за богатите“. Това каза Тим Кук пред списание Fortune в понеделник.

Грижливо подбрана формулировка, която не е никак случайна. Във вторник вечер Apple показа своя iPhone X по време на очакваното си с голям интерес събитие.

Това е първата луксозна версия на смартфон на компанията, чиято цена започва от 999 долара. Някои анализатори отвъд океана вече определят iPhone X като „супер премиум“ модел.

Миналата година цената на „голата“ базова версия на iPhone 7 Plus, т.е. продавана без абонамент, започваше от 749 долара.

Ценовата стратегия на Apple е ясна

След пускането в продажба на първия си iPhone през 2007 г., Apple успя да задържи и дори да увеличи обема на продажбите, като в същото време повишаваше цените.

С изключение на 2016 г., когато продажбите намаляха за първи път, но тази година отново нарастват.

„От няколко години ценовата стратегия на Apple е ясна. Ниският й клас модел (понастоящем iPhone SE) се продава за по-малко от 500 долара и паралелно с това компанията увеличава цената на премиум модела си с всяко ново поколение.

Това й позволява да поддържа средна цена между 600 и 700 долара от десет години“, отбелязва Жером Колен, директор на компанията Emerton.

Психологическа граница

Но дали положителната гъвкавост на цените на iPhone ще се запази сега, когато психологическата граница от 1000 долара за базов модел е премината за първи път?

21% от собствениците на iPhone в САЩ планират да си купят нов апарат в идните шест месеца, а 17% могат да направят същото до една година, показва допитване на Creatives Strategies и SurveyMonkey. В същото време равнището на цената на iPhone 8 „потенциално може да се окаже вредно за търсенето“, счита Merryl Lynch.

Запазване на брутния марж

Но отвъд генерирания оборот, предизвикателството за Apple е да запази високите маржове за iPhone - средно над 40%.

OLED екран, лицево разпознаване, добавена реалност, безжично зареждане – новите функционалности на iPhone X означават и по-големи производствени разходи за Apple спрямо предишните модели.

Отказвайки се от LCD екраните, компанията, ръководена от Тим Кук, се обърна към своя най-голям конкурент Samsung и поръча над 70 млн. OLED екрана.

Южнокорейската компания в последните години инвестира много средства в производствени мощности и днес е единствената компания, която може да доставя голямо количество OLED екрани.

Възползвайки се от силната си позиция, Samsung определя цена от 120-130 долара на брой спрямо 45-55 долара за LCD екраните, отбелязва анализаторът Мин-Чи Куо от компанията KGI Securities.

Впрочем, Samsung също се готви да прекрачи рубикон. На 23 август компанията представи Galaxy Note 8, който също ще се продава на цена над 1000 евро.

Samsung е единствената компания, която последва Apple в ценовата стратосфера

„Sony и LG са с една идея по-долу с модели на цена от около 800 евро. Samsung е единствената компания, която последва Apple в ценовата стратосфера. Дори Note 8 да се продава по-малко от iPhone X, от гледна точка на имиджа за тях е важно да имат много луксозен модел като флагман“, казва добър познавач на сектора, цитиран от френския вестник Les Echos.

„Това им позволява също да въведат технологията, която впоследствие ще бъде приложена за средния им клас модели, които са в основата на дейността на компанията в сектора на смартфоните“, допълва същият източник.

Засега перспективите пред Samsung са добри. Предварителните поръчки на Galaxy Note 8 достигнаха във вторник по-високи нива, отколкото предишните модели от гамата – около 650 000 бройки за пет дни в около 40 страни.

Добър момент

Изглежда, че моментът за пускане на смартфон за 1000 евро е добър, предвид парадигмата в сектора.

„Днес това е обновяващ се пазар, на който предлагането на луксозни модели става по-лесно - нещо, което се забелязва и в други зрели сектори“, казва Ив Марен, експерт по разпространението в компанията Wavestone.

През второто тримесечие продажбите в света са намалели с 1.3%, до 341.6 млн. апарата, сочат данни на IDC.

„Заради времето, което хората прекарват на смартфоните си, и начина, по който ги използват, мнозина са готови да похарчат такава сума“, отбелязват от компанията. В САЩ потребителите прекарват над три часа дневно на смартфона си, показват данни на кабинета eMarketer.

Онлайн портфейл, инструмент за навигация, четец на музика – за малко повече от десет години смартфонът се превърна в незаменима част от ежедневието на всички хора. Той също така е един от стълбовете на живота с интернет, тъй като почти всички устройства (умни часовници, термоси и т. н.) функционират със смартфон.

„Стойността на използването на смартфон е много по-висока днес. Устройство от 1000 долара служи като много добър фотоапарат и дори може да го замени“, отбелязва Жером Колен.

В резултат на това повишаването на цената на смартфоните от високата гама, като iPhone 8 и Galaxy Note 8, може да причини косвени жертви на съседни пазари.

iPhone не е луксозен продукт

„Има опасност това да навреди на други продукти, като настолните компютри, таблетите и дори телевизорите“, смята Ив Марен. Така при един и същи бюджет едно домакинство може да предпочете да купи по-скъп смартфон за сметка на други електронни устройства.

Но може ли да се каже, че iPhone е истински луксозен продукт? „Не, той остава продукт за масова употреба, макар че се намира във високата гама“, смята Ив Марен.

В последните месеци компаниите, които реално са позиционирани в сегмента на луксозните смартфони, изпитват финансови затруднения, тъй като не успяват да привлекат достатъчно клиенти.

Такъв е случаят със стъртъп компанията Sirin Labs, производител на Vertu. Смартфонът Solarin на компанията се предлага на цена от 16 000 долара, а някои модели Vertu могат да достигнат до 320 000 евро.

Apple (все още) не е стигнала до такива висини.