Millennium Tower – един от небостъргачите в Сан Франциско, символ на луксозния начин на живот, потъва, подготвяйки сцената за една от най-спорните и скъпи съдебни битки в областта на недвижимите имоти, която градът някога е виждал.

Определена от Worth magazine за една от 10-те най-добри жилищни сгради в света, имотите в небостъргача се продават на цени от 1.6 млн. до 10 млн. долара.

Въпреки високите суми обаче, от завършването й през 2008 г. 58-етажната сграда е потънала с 40 см, сочат данните на независим консултант, нает да следи проблема. Тя също така се е наклонила с 5 км на северозапад.

Millennium Tower

Според проф. Грег Дейерлейн, директор на John A. Blume Earthquake Engineering Center в Станфордския университет, това е сериозен повод за безпокойство. Експертът е зает с изготвянето на оценка на проекти за високи сгради, планирани за построяване в центъра на града.

Дейерлейн отбелязва още, че 88-етажните кули-близнаци Petronas в Малайзия, които са най-високите сгради в света, когато отварят врати през 1998 г. - са потънали с по-малко от 8 см. Техният наклон, или "диференциал на слягане," е по-малко от 1 см.

Потъването на Millennium Tower не е само проблем на неговите заможни обитатели. Това може да се превърне и в сериозно главоболие за данъкоплатците. Много обществени долари ще са в опасност, ако наистина се окаже вярно, че масивната дупка, изкопана в съседство с новия обществен Transbay Transit Center, е виновна за проблемите на сградата.

Проблемът се появява за първи път през 2010 г., когато Transbay Joint Powers Authority - публичната агенция, която стои зад изграждането на транзитния център, наема консултантската фирма Arup да прецени как изкопът може да се отрази на кулата.

Така ще изглежда Transbay Transit Center

Според първоначалния доклад на консултанта, от времето, в което са започнали разкопките (две години след като Millennium Tower, струващ 350 млн. долара, е завършен), сградата вече е потънала с 25 см. Това е с 10 см повече, отколкото нейните строители предвиждат.

Оттогава сградата продължава да потъва, според представители на Transbay Joint Powers Authority, цитирани от San Francisco Chronicle. В същото време геотехническите доклади показват, че от 2009 г. насам слягането е неравномерно.

И докато проф. Дейерлейн не счита, че тези процеси ще създадат проблеми с безопасността на Millennium Tower, той казва: "Аз съм загрижен за моята инвестиция." Продължаващо изместване на сградата би означавало възникване на проблеми като напукване на стени, неизправност на асансьорите и други подобни.

Пи Джей Джонсън, говорител на строителя на кулата - Millennium Partners, както и на основния му собственик Шон Джефрис, заявява, че деветмесечна независима оценка на структурата за нейната безопасност, извършена през 2014 г., "определя, че потъването не е повлияло на сеизмичните характеристики на сградата и не представлява риск за безопасността. "

Адвокатът на Millennium homeowners association’s board Джон Гил обаче наскоро изпраща поверително писмо до над 400 обитатели на сградата, съобщавайки, че се водят активни преговори с Millennium Partners за разрешаване на проблема.

Според Пи Джей Джонсън и собствениците на сградата виновни за пропадането й са строителите на Transbay Transit Center, тъй като до старта на тяхната работа нейното слягане е било в границите на нормалното.

Банята в едно от жилищата на небостъргача

"Те са построили тунел от 804 м на 18 метра под земята и в непосредствена близост до сградата ни, като се предполагаше, че трябваше да я защитят, но не са го направили“, посочва Джонсън.

Архивите показват, че Transbay Joint Powers Authority е предвидила повече от 58 млн. долара за подземна укрепителна система за Millennium Tower, преди започване на изкопните работи през 2010 г. Това е една от многото причини разходите за новия транзитен център да достигат 2.4 млрд. долара и да се покачват.

В свое изявление от обществения орган посочват, че "не носят отговорност за наклона и прекомерното потъване на кулата."

За разлика от някои високи сгради в центъра на Сан Франциско, за строителството на Millennium Tower не е използвана стоманена рамка. Вместо това проектанти, архитекти и строители избират бетона.

За стабилно укрепване сградата разчита на огромни колони, шайби и греди от бетон, които обаче са много по-тежки от стоманата. Нещо повече, тя се намира в нестабилен район, точно до бреговата линия на залива.

Строителите на сградата я изграждат над дебела бетонна плоча, но те не копаят 60 метра надолу до скала, за да закрепят основите. Според Transbay Joint Powers Authority, ако това е било направено, днес сградата нямаше да потъва с такива темпове.

Собствениците обаче контрират: почти всички други сгради в тази част на града са изградени на същото подземно ниво, позовавайки се на дизайна на небостъргачи като St. Regis и InterContinental Hotels.

Дневна в сградата

Говорителят Джонсън добавя, че бетонът е за предпочитане пред стоманата при строителството на жилищни сгради по няколко причини, сред които и звукоизолация. "Във всеки случай, това не е решение за съкращаване на разходите и спестяване, а касаещо дизайна", казва той.

Макар че има съобщения за пукнатини, появяващи се в подземния гараж на Millennium Tower, обитателите й не се оплакват от други поражения. Преместването и потъването на бетонната платформа под сградата обаче е наложило дребни ремонти на тротоари и транспортни връзки на нивото на земята.

Експертите и до днес не са сигурни какво точно може да се направи, за да се реши проблемът с изместването на кулата. Един от вариантите е разбиване на цимента под основата и поставянето на колони – сложно и скъпо начинание.

Извършващата се в момента оценка обаче донякъде успокояна живеещите в сградата, че е възможно да бъде намерено решение на проблема.

Снимки: sfchronicle.com