Сами Уасем е бил на 15 г., когато създава фен страница на Ferrari, която впоследствие се превръща в един от на популярните автомобилни сайтове във Facebook. Шест години по-късно той води съдебна битка с любимата си марка спортни автомобили.

Уасем, който участва в автомобилни състезания на аматьорски начала, и неговият баща Оливие са подали жалба в съда срещу Ferrari SpA, твърдейки, че техните авторски права са нарушени, а те са изгубили контрол върху сайта.

Ferrari заведе дело срещу семейство Уасем, с аргументите, че са използвали неправомерно запазената марка на компанията, за да рекламират неща, които не принадлежат на Ferrari и за лични съобщения като покани за 18-ия рожден ден на Уасем.

“Те се се осмелиха да отнемат мечтата на едно дете”, казва в интервю Сами Уасем. “Те нямат никакви скрупули.”

Делото е емблематично за предизвикателствата, с които компаниите се сблъскват по отношение на запазените права и запазените марки в социалните медии. В годините, в които като подрастващ Уасем изгражда маркетингов инструмент за Ferrari, социалните медии също израстват. Приходите на Facebook Inc. са нараснали с 55% до 7.87 млрд. долара през миналата година.

“Проблемът не е с Facebook или с феновете, а с тези, които се опитват да използват интелектуалната собственост на Ferrari, за да правят пари от това” казва Стефано Лай, говорител на Ferrari. Компанията не е информирана за жалба срещу нея, а семейство Уасем не са правили пари от продажба на стоки през сайта.

Позицията на Ferrari се различава от подхода на Coca-Cola Co. например, която при сходни обстоятелства реши да наеме въпросните фенове. Влиянието на социалните медии вече е толкова голямо, че е налице засилваща се тенденция марките да избягват съдебните дела, свързани със спорове в социалните медии, дори и в случаите, когато са пострадали.

Алтернативата са дълги съдебни дела, които могат да предизвикат негативна реакции от феновете в интернет. Nestle SA научи това по трудния начин през 2010 г. във връзка със спор около видео в YouTube. От Greenpeace бяха направили реклама, в която се твърдеше, че методите на извличане на палмовото масло, което компанията използва, унищожават тропическите гори.

Във видеото офис служител отхапва от десерт KitKat, което се превръща в кървав пръст на орангутан. От Nestle помолиха YouTube да свали видеото, но от Greenpeace го пуснаха на други сайтове, привличайки над 1.5 млн. гледания. Впоследствие Nestle проведе срещи с Greenpeace, на които си издейства одобрението на природозащитната организация.

Един от най-интересните примери на компании, избягващи подобни съдебни дела, е с Coca-Cola от 2008 г. Тогава от компанията съзира потенциал от съвместната работа с двамата създатели на фенстраница на популярната напитка във Facebook, която вече имала милиони “харесвания” или фенове. От Coca-Cola се свързват с двамата, предлагайки им да направят тяхната страница официалната фен страница на компанията и отпускайки им средства, за да продължат да я развиват.

Така за пет години страницата на базираната в Атланта компания увеличава феновете си от 2 милиона на над 80 милиона днес.

Ferrari от своя страна предприемат по-твърд подход със семейство Уасем. Компанията започва с имейл през март 2009 г., с който поздравява Сами и Оливие Уасем за работата им и за това, че фенстраницата им на Ferrari вече има 500 000 фена. След това компанията ги уведомява, че за съжаление по юридически причини е принудена да поеме формалното администриране на фенстраницата.

Семейство Уасем се съгласява да направи своята страница официалната фен страница на Ferrari, но според тях автопроизводителят поставя мениджъри на сайта, без да се консултира с тях. От Ferrari предлагат на Уасем доживотно членство в клуб Scuderia и им изпращат лога, които казват, че могат да използват.

Те започват да работят по страницата за автомобилната компания, без да получат в писмен вид условията, които искали – финансово заплащане, което можело да помогне на Уасем за неговите състезания. Баща и син Уасем продължили да работят за страницата в продължение на четири години, преди да изгубят администраторските си права за нея. Те завели гражданско дело през февруари 2013 г., твърдейки, че Ferrari има дължи заплащане за 5 500 часа работа.

Грешката на семейство Уасем вероятно е, че са се съгласили тяхната страница да стане официалната на Ferrari, преди да имат писмен договор за това.

Уасем настояват за компенсация в размер най-малко на 10 млн. швейцаркси франка (11 млн. долара) и искат да бъде разследвана и ролята на Facebook в този случай.