Историята се повтаря отново и отново. Журналистът пише статия, като текста, който четете в момента, и след това читателите публикуват мнението си на уеб страницата на медията или коментарите си в блог или социалните мрежи, пише ВВС.

Но понякога коментарите не са особено конструктивни или фундаментални. Не го приемайте лично, но има причина редица медии да не позволяват на читателите си да коментират статиите им и тя е, че някои мнения нямат особен принос за разбирането на темата.

Това не означава, че читателите нямат интересно мнение за историите, а че много от хората, които коментират, не са непременно читатели. В много случаи е ясно, че някои хора коментират, без да са прочели дори малка част от текста.

Сега Норвежката държавна медийна компания NRK възприела иновативна стратегия. Ако читателят иска да коментира, първо трябва да докаже, че е прочел статията, за която смята да остави мнение. Всичко започнало от технологичния сайт на NRK, NRKbeta, който решил да въведе малък въпросник с няколко отговора за някои от статиите си.

Въпросите са лесни като например какво означават съкращения, които се споменават в текста. Ако отговорите правилно, формулярът ви позволява достъп до секцията с коментарите.

“Искахме да се уверим, че хората са разбрали статията, преди да я коментират“, казва Стале Грут, технологичен журналист в NRK. “Ако всеки разбира статията, има солидна база за коментар върху темата“, допълва той.

Сайтът NiemanLab, посветен на промените в средствата за масова комуникация, отбелязва, че инициативата на NRKbeta не е единствената на пазара, която се бори с разпространението на обидни коментари и мнения, целящи единствено да покажат неуважение към другите коментари.

Миналата седмица компанията Alphabet на Google съобщи, че работи с New York Times, The Economist, The Guardian и Wikipedia, за да изпробва нов инструмент, наречен Perspective, който трябва да открива токсични коментари.

Съществува и платформа с мнения, създадена от компанията Civil, която позволява коментари, само ако преди това читателят е оценил доброто възпитание при мненията на другите читатели. Но малко идеи изглеждат толкова прости и едновременно адекватни като идеята на NRKbeta, в основата на която е старият здрав разум.

„Опитваме да създадем точки на съгласие за дебата. Ако ще изразявате мнение за нещо, важно е да знаете какво има в историята и какво – не. В противен случай хората просто говорят на всеослушание“, казва Мариус Арнесен, главен редактор на NRKbeta.