Пухкави сиви облаци се стелят над Одда, Норвегия, отрязавайки се в спокойните сини води на езерото Рингедалсватнет.

На повече от 600 метра височина турист е седнал на скалата Тролтунга, а краката му висят във въздуха.

Не се виждат никакви други хора наоколо, поне Instagram ви кара да смятате така, пише National Geographic.

Това, което не разкриват снимките на култовата гледка, е дългата върволица от туристи, които чакат на скалистия терен всяка сутрин, нетърпеливи да получат шанс да уловят своята версия на популярния кадър в Instagram. Между 2009 и 2014 г. посетителите на Тролтунга са се увеличили от 500 до 40 000 и според мнозина интересът е стимулиран именно от сайта за споделяне на снимки.

Instagram, който вече е на шест години, има над 500 милиона активни потребители, които споделят средно 80 милиона снимки на ден. Явно хората имат интерес към снимките и той влияе на решенията им за пътуване.

„Виждам желанието да избягат на тези места, да направят нещо истинско, защото повече от всякога хората са заровени в телефоните си. Но откъде да намерят вдъхновение за пътуванията си? Instagram“, казва фотографът Кори Арнълд.

Доказателството е в цифрите. Например през 2015 г. туристическият борд на малкия алпийски град Уанака в Нова Зеландия започна да кани „хора, оказващи влияние“ - потребители на социалните мрежи с голям брой последователи, които задават тенденциите, за да разкажат за приключенията си. Резултатът – 14% растеж на туризма в страната, най-бързия, регистриран някога.

Според туристическия борд в Уанака инвестицията в хората, оказващи влияние, постигнала невероятна възвръщаемост. „Струва ми се, че следенето на фотографи в Instagram дава по-правдиво впечатление от търсенето на вдъхновение в туристическа брушура“, казва Йохан Лолос.

Той започнал кариерата си като платен туристически фотограф, след като продал публикации в Instagram за настаняване и преживявания в Лейк Уанака.

Welcome back @lebackpacker#lovewanaka #nzmustdo

A photo posted by Lake Wanaka, New Zealand (@lakewanakanz) on

В това се състои ефективността на Instagram като маркетингов инструмент. Хората са ангажирани с Instagram десет пъти повече, отколкото с Facebook, поради което 48.8% от марките в САЩ присъстват в сайта за споделяне на снимки. Очаква се през 2017 г. броят им да нарасне до 70.7%.

“Сега сме на по-малко от десет клика разстояние от откриването на снимка в Instagram до закупуването на билет до мястото, което сме видели на снимката“, казва Крис Бъркард, фотограф с над два милиона последователи в Instagram. “Срещал съм хора, които са пътували до разни места заради фотографиите ми...Това не се случваше преди десет години“, споделя той.

Това споделяне на преживявания не само създава общности, в които хората могат да се свържат и да споделят живота ни, но също така може да насочи вниманието към значителни социални и екологични проблеми. „Единственият начин да накараме хората да се поинтересуват от тези места, е ако предизвикваме желание у тях да ги посетят“, казва Бъркард.

Но какво се случва, ако нещо намери отзвук сред твърде много хора? Може би най-тъмната страна на Instagram е, когато отваря вратата за пренаселване и нанасяне на щети на природата. „Много хора все още са твърде големи егоцентрици. Те искат да покажат, че водят някакъв съвършен живот, което е доста глупаво“, отбелязва фотографът Трей Ратклиф.

Може би най-трагично е, когато желанието да копираме преживяване става на огромна цена. През 2015 г. 24-годишна студентка от Австралия загубила равновесие, паднала и загинала, докато се опитвала да пресъздаде култовата снимка на Тротунга.

През 2014 г. полска двойка пресякла бариерата за безопасност в Кабо да Рока, Португалия, за да си направи селфи и паднала от ръба на скалата. Сайтове от цял свят съобщават за сходни инциденти с туристи, които пренебрегват знаците и предупрежденията за безопасност.

Какво е решението? Бъркард смята, че всички ние сме отговорни да публикуваме истински снимки от местата, които посещаваме. Отговорът е не да спрем да пътуваме, а да пътуваме разумно. Опитайте да посещавате места, които не са показвани и споделяйте собствените си преживявания, вместо да опитвате да копирате други, съветва Бъркард.

„Мисля много за ролята на социалните мрежи в туризма. Сега можете да организирате почти изцяло преживяванията си въз основа на снимките, които виждате онлайн, а това е неестествен подход към пътуването. Питам се какво ли става с изследването на непознати места“, допълва фотографът.