Елитна група китайски почитатели на гълъбите вдигна цените на състезателните птици до рекордни нива, което е отражение на настроението на изобилие сред заможните китайци на фона на ускоряването на икономическия растеж и повишението на цените на активите, което пък от своя страна увеличи разходите за луксозни стоки.

Имотният магнат Синг Вей плати 400 000 евро (490 000 долара), за да купи Белгийски гълъб на име Надин, като това се смята за рекордна сделка. След това той похарчи 3 млн. юана (475 000 долара) за птица шампион на име Extreme Speed Goddess по време на търг в Пекин през декември.

По-високите цени на имотите и на акциите помогната за това състоянието на 2 000-те най-богати китайци да нарасне с близо 13% през миналата година. Броят на хората с активи за над 300 млн. долара се е увеличил през миналата година с повече от която и да е друга година в последното десетилетие, пише FT.

След като години наред отчитаха понижения, вследствие на започналата през 2012 г. антикорупционната кампанията на президента Си Дзинпин, продажбите на луксозни стоки в Китай отчетоха ръст от 20% през миналата година, според консултантската компания Bain. Продажбите по време на търгове за предмети на изкуството в Шанхай скачат с 42% през миналата година, сочат данни на ArtTactic.

Инсайдери от индустрията на гълъбите твърдят, че едва 5-6 почитатели на бързите птици са отговорни за най-големите сделки. “Преди пет години 300 - 400 юана (47 – 63 долара) бе много висока цена за гълъб,” казва Жанг Уанбин, който управлява клуб във Ухан на чиито търгове тази зима бяха продадени птици на цени 10 пъти по-високи. “Това е в резултат на икономическото развитие,” добавя той.

Гълъбите не са единствените животни, които хващат окото на китайския бизнес елит. Японският шаран Кои също усеща китайския ефект. Кентаро Сакай, президент на Sakai Fish Farm, най-голямата ферма за шарани Кои, казва че една риба може да бъде продадена и на цена до 42 млн. йени (380 000 долара).

“Китайските купувачи в момента са най-важни за пазара, тъй като са най-големите купувачи и са готови да плащат високи цени,” добавя той.

Скокът в цените на състезателните гълъби е отразен и в по-големите наградни фондове по време на състезанията. Наградният фонд на 500-километровото състезание “Iron Eagle”, организирано от Pioneer International club в Пекин е 450 млн. юана (70 млн. долара).

Клубът взема 30% комисионна за продажби по време на ежегодния си търг. “Хората имат пари, но нямат какво да правят,” казва Су Куанлин, президент на клуба. “Повечето членове на клуба са харесвали гълъби, когато са били млади. Сега те разполагат с времето и парите и се връщат отново към това свое хоби.”