На Свети Валентин обичай себе си: Как се ребрандира Денят на влюбените
26 млрд. долара се очаква да бъдат изхарчени само от американските потребители за Свети Валентин, сочат прогнозните данни за тази година.
И макар че „обичайните заподозрени“ остават плюшените сърца, шоколадът и розите, търговците наблюдават нова тенденция в подаръците за Празника на влюбените.
Бавно, но устойчиво, фокусът се измества към продукти, насочени към грижата за себе си и здравето.
"Непрекъснато се оглеждаме за следващото голямо нещо, оценяваме различни цветове, стилове, разновидности и добавки, които могат да бъдат подходящи за марката и нашите продукти – и да привлекат по-млади потребители", обяснява пред BBC Джейсън Джон, маркетинг директор в 1-800-Flowers, американска компания за подаръци.
На пазара навлизат нови играчи, чиито предложения преди не са се вписвали в дискусията за празнични подаръци.
Всички те предлагат различни възможности за новия потребителски сегмент, който иска да се отдаде на грижа за себе си, отърсвайки се от сладникавите традиции.
"Виждаме, че някои от основните корпоративни участници приемат по-широко описание на това какво всъщност означава Денят на влюбените", коментира Джоана Фийли, основател и главен изпълнителен директор на базираната в Обединеното кралство агенция за прогнозиране на тенденции Trend Bible.
"Денят на влюбените се нуждае от ребрандиране, но не е мъртъв", допълва експертът.
Несигурната икономическа, политическа и екологична ситуация в световен мащаб е част от промяната в нагласите на потребителите. Много хора изпитват непреодолимо чувство на екзистенциален страх, което означава, че си поставят собствени приоритети и се стремят към покупки от типа "аз го заслужавам", обяснява Фей Ландес, анализатор на потребителите и търговията на дребно в Landes Advisors, консултантска компания, базирана в САЩ.
От решаващо значение е и развитието на социалните нагласи: хората искат празникът да е по-всеобхватен, като се признава значението на платоничните отношения и успокояващите ритуали за грижа за себе си, наред с подаръците за партньора.
"Наблюдава се промяна на потребителите, които искат да бъдат по-холистични по отношение на Свети Валентин, което означава, че това вече не е ден само за романтични чувства и отношения", казва Одри Чи-Рийд, анализатор в компанията за пазарни проучвания Forrester, базирана в Бостън.
Тези фактори предизвикват голямата еволюция на пазара: появата на категорията "лично здраве" за Свети Валентин.
Според Фийли, потребителите проявяват все по-голям интерес към "центриране на себе си".
Това може да изглежда по различен начин – от празнуване на самотата и подаряване на любимото ви лакомство до отказ от всички захаросани аспекти за Деня на влюбените.
Всъщност, потребителите се стремят да се отнасят към себе си и приятелите си така, както биха се отнасяли към своя романтичен партньор.
Проучване от 2022 г. на платформата за запознанства Plenty of Fish показва, че 36% от 2000 анкетирани американци от поколението Z и милениали планират да прекарат Деня на влюбените в грижа за себе си или с приятели.
Младите са двигател на тази промяна: Данните от проучване на Y Pulse от 2023 г. показват, че над една четвърт от анкетираните от Поколението Z вероятно ще прекарат Свети Валентин с приятели, а също и че ще им купят подаръци.
Тези промени отварят вратата за марки като Bombas, широко популярни със своите чорапи. Продуктите на базирания в Ню Йорк търговец на облекло обикновено са най-предпочитани за подаръци за декемврийските празници, но през последните години Bombas отбелязва ръст на продажбите около Свети Валентин, като най-продавани са тематичните пакети чорапи.
"Тази година предложенията ни за Свети Валентин, специално за жени, са едни от най-силните досега", казва главният маркетинг директор на компанията Кейт Хюит.
Това не означава, че потребителите не искат традиционни продукти - те просто търсят нещо повече от шоколадови бонбони във формата на сърце.
1-800-Flowers си партнира с платформата "5 езика на любовта", за да създаде аранжировки за всеки "език на любовта": действия на услуга, думи, физическо докосване, получаване на подаръци и качествено прекарано време.
Въпреки че концепцията съществува от 90-те години на миналия век, тя преживява възраждане през последната година в социалните медии, особено в TikTok. Тази вайръл популярност вдъхновява сътрудничеството на дребно, с което 1-800-Flowers очаква да спечели млади потребители
Пазарът на аромати за Свети Валентин също се променя.
Компанията Boy Smells, известна с подходящите си за Instagram свещи и парфюми с неутрални аромати отчита нарастване на потребителския интерес за Деня на влюбените. Маркетинговият подход на индивидуалност се вписва в нишата на грижата за себе си и приятелството, казва Матю Херман, съосновател на марката.
"Това е чувство, което често се изразява между близки приятели и семейство, повече отколкото между влюбени партньори", допълва експертът.
Подобна концепция е далеч от компаниите за парфюми, които разчитат на романтичен сексапил, за да придвижат продуктите си – въпреки това Boy Smells успява да навлезе на многомилионния пазар на парфюми за Свети Валентин.
В крайна сметка, марките и компаниите трябва да се адаптират към новите интереси. В много категории потребителските тенденции се променят скоростно, което до голяма степен се стимулира от младите потребители.
Свети Валентин е пореден пример за това как хората насочват спестяванията си в съответствие със своите ценности и начин на живот.
А ако имате достатъчно пари, стрелата на Купидон ще попадне в целта ви, допълва BBC.