От палубата в мола: Барселона забранява круизния туризъм в центъра на града
Докато свръхтуризмът продължава да задушава в мощната си прегръдка европейските градове, една любима на чужденците дестинация предприе крайни мерки срещу круизните кораби, съобщава CNN.
Барселона затвори северния си пристанищен терминал за круизен трафик след споразумение с местните власти за преместване на корабите по-далеч от града.
Сега круизните кораби трябва да акостират на кея Moll d'Adossat, който е най-отдалечен от центъра. Преди това корабите използваха и кея на Световния търговски център, който се намира в центъра на града, на една пресечка от Ла Рамбла, известната крайбрежна алея в Барселона.
Вместо да слязат от кораба и да могат да се разходят по Ла Рамбла за няколко минути, сега пътниците ще трябва да вървят поне 30 минути, за да напуснат района на пристанището.
Според данни, публикувани от пристанищните власти, тази мярка засяга около 340 круизни пътувания годишно.
Ново публично пространство
Сега районът на кея ще бъде възстановен от общината, като площта от близо 150 000 квадратни метра ще бъде определена като "нови публични пространства".
Новият живот на кея ще започне през есента на следващата година и ще бъде отворен за всички, според изявлението на Луис Салвадо, управител на пристанището в Барселона.
Този ход следва споразумението от 2018 г. между пристанищните власти и градския съвет на Барселона за "преместване на круизната дейност от градските зони, като ги направи по-устойчиви", се казва в изявлението на пристанищните власти. Правилото официално влиза в сила на 22 октомври, но последният кораб, който акостира там, вече е отплавал, допълва CNN.
Преди това пристанището затвори друг круизен терминал, Maremagnum, в съгласие със съвета. Пристанището, което е пряко свързано със Сиутат Вела, Стария град на Барселона, сега е дом на ресторанти, барове, ветроходен клуб и яхтено пристанище, аквариума на Барселона и търговския център Maremagnum.
Той също така намали броя на действащите терминали от осем на седем, забрани на круизните линии да акостират на други терминали и въведе правилото за един кораб на терминал, ограничавайки броя на корабите, акостиращи в града по едно и също време, до седем.
До 2026 г. всички круизни маневри ще се извършват от кея Адосат. За целта ще бъде затворен терминалът "Барселона-юг", който също се намира на кея на Световния търговски център. След това пристанището планира да електрифицира кея, което означава, че акостиралите кораби ще могат да се захранват от там, вместо да изпомпват вредни емисии.
Постоянен растеж
Барселона е най-голямото круизно пристанище в Европа.
През 2022 г. през него са преминали над 2,3 милиона пътници – почти 350% увеличение спрямо 2021 г. Като се добавят и фериботните пътници, броят им става почти четири милиона. За разлика от тях, населението на града е малко над 1,6 млн. души по данни на местните власти за 2023 г.
Междувременно градът усилено се бори с тежестта на свръхтуризма. През 2022 г. там са пренощували над девет милиона посетители, по данни на общината.
"Това не е нещо, което можем да спрем, но Барселона търси различен вид туризъм - по-качествен, но в същото време устойчив", казва през януари 2020 г. пред CNN Алберт Далмау Миранда, бивш ръководител на отдел "Икономика, ресурси и икономическо насърчаване" в Общинския съвет на Барселона.
Новият кмет Жауме Колбони продължава натиска върху туристическата индустрия и конкретно върху круизите с увеличените данъци, обявени в първия му проектобюджет.
Круизните компании ще трябва да плащат данъци в размер на 6,25 евро на пътник, когато акостират за по-малко от 12 часа, обяви той на 10 октомври.
"Туризмът е много важен, той генерира икономическа и социална стойност, но и съпътстващи щети, неудобства за гражданите. Ние не вървим срещу туризма - това е принос за финансирането на обществените услуги", допълни той, цитиран от El Pais.
Колбони също така планира да повиши туристическия данък за тези, които отсядат в Airbnb жилища до 7 евро.