Десетки милиони долари бяха изтрити от стойността на бизнес джетовете на милиардери и по-големи компании, след като огромното свръхпредлагане преди кредитната криза от 2008-2009 г. наводни индустрията със самолети втора ръка.

Цените на частните самолети втора ръка, много от които почти не са летели, са паднали с 35% в трите месеца до април 2017 г., пише FT.

Средната цена на бизнес джет втора ръка се е понижила от 13.7 млн. долара през април 2014 г. до 8.9 млн. долара, показва проучване на Colibri Aircraft, която специализира в рекламата, препродажбата и закупуването на употребявани частни самолети.

Собственици са изгубили милиони долари от стойността на самолетите си, след като множество самолети излязоха на пазара след икономическата криза. Продажната цена на употребяван Bombardier Global XRS, който нов струва 50 млн. долара, е паднала от 31.3 млн. долара до 20.4 млн. долара, или с около 35%, показват данни на Colibri.

По-новите модели, които излизат на пазара, също понижават цените на самолетите втора употреба, казва Оливър Стоун, управляващ директор на Colibri. “Клиентите продават настоящите си самолети, за да си купят по-нови,” казва той. “Предлагането на самолети втора употреба се увеличава, но не и търсенето.”

Въпреки излизането на нови модели, доставките на нови бизнес джетове са паднали значително през последното десетилетие. През 2008 г. са доставени 1 313 бизнес джета, в сравнение с едва 661 за миналата година.

“Пазарът на частни самолети отпреди 2008 г. бе в огромен балон, а цените на самолетите оттогава вървят само надолу,” казва Стоун.

Изземанията на самолети заради забавени плащания също са се увеличили в периода 2009 – 2012 г., добавя Едуин Бреникмайер, главен изпълнителен директор на Oriens Aviation, която е дистрибутор на турбовитловия модел Pilatus PC-12 за Великобритания и Ирландия.

“За да са в крак с обемите на продажби, производителите увеличиха отстъпките, за да продължат да доставят големи количества, често с 30% отстъпка, което се превърна в норма за индустрията.”

И докато собствените изпитват затруднения, индустрията на чартърните полети с частни самолети може да извлече полза от тази ситуация. Все повече собственици на частни самолети решават да предоставят самолета си за чартърни полети, вместо да го обявяват за продажба.

Чартърните полети съставляват близо 60% от поетите с частни самолети в Европа, според компанията за чартърни полети Victor.