За първи път от 10 години насам хората по света употребяват по-малко алкохол.

Общо 1.7 млрд. литра алкохолни напитки по-малко са продадени в световен мащаб през 2015 г., в сравнение с 2014 г., което представлява понижение от 0.7%, според данни на Euromonitor.

Спадът се дължи основно на държави и региони като Китай, Бразилия и Източна Европа, където продажбите на алкохол са намалели с между 2.5% и 4.9%.

От друга страна, американците продължават да повишават консумацията си на алкохол, като от Euromonitor определят ръста от 2.3% в продажбите на алкохол като "лъч оптимизъм на фона на иначе изтрезняващия световен пейзаж."

"Първоначалните прогнози предполагат постепенно възстановяване от 2016 г., но продажбите на алкохол ще останат под стандартните нива в исторически план," казва Спирос Маландракис, старши анализатор по алкохолните напитки в Euromonitor.

В световен мащаб ромът и водката са сред най-зле представящите се алкохолни напитки, докато традиционните фаворити, като английски джин, японско уиски и тъмната и безалкохолна бира набират още популярност.

Освен че пият по-малко, потребителите по света пият все повече вкъщи вместо да посещават ресторанти и барове.

"Хората все повече искат да прекарват хубави моменти с близките си вкъщи," казва Жил Богарт, главен финансов директор на Pernod Ricard.

Според Богарт тази тенденция се простира от развиващите се пазари, където безопасността на хората, които употребяват алкохол извън дмовете си е под въпрос, до САЩ, където близо половината в проведено наскоро проучване са споделили, че предпочитат да пият вино вкъщи, отколкото да са на социални сбирки в ресторанти или винарни.

В крайна сметка компаниите за твърд алкохол, вино и бира нямат предпочитания къде ще пият потребителите, стига да започнат да употребяват повече алкохол през 2016 г., отколкото през миналата година.