На грандиозни злоупотреби са се натъкнали магистрати при разследването на сделката между БДЖ и швейцарската фирма "Арвекс" за закупуване на 30 рециклирани спални вагона.

Според официалните документи за сключения през 2008 г. договор вагоните били произведени 1992 г., но прокурорите установили, че те са излезли от завода през 1972 г.

Преди дни бивши служители на железниците сезирали прокуратурата, че някои от вагоните са били произведени в далечната 1963 г. До момента "Арвекс" е доставила 12 ремонтирани вагона. Останалите се ремонтират в завода на БДЖ в град Септември.

"Само за месец част от първите докарани у нас вагони са дали дефект над 30 пъти. Това ги прави много опасни", заяви вчера пред "Труд" прокурор Пламен Панайотов, който наблюдава разследването.

Магистратите са назначили експертиза, която има за цел да изясни дали цената на вагоните е била многократно завишена. Прокурорите проверяват сигнал, според който един вагон е струвал около 20 000 евро, а не 556 000 без ДДС, за каквато стойност е бил подписан договорът.

Каква е предисторията на сделката? През 2008 г. БДЖ обявява конкурс, според който иска да предаде до 30 свои вагона за рециклиране. На състезанието се явили три фирми - турска, словашка и регистрираната в Швейцария "Арвекс".

На 19 ноември миналата година БДЖ подписва с "Арвекс" договор за закупуване на 30 рециклирани спални вагона за общо 16.5 млн. евро без ДДС. Споразумението е парафирано от директора на БДЖ Христо Монов и скандално известния банкер Валентин Моллов, който е представител на "Арвекс" у нас.

Интересен факт в случая е, че швейцарската компания е регистрирана в град Цуг, който е офшорна зона.

Преди дни на разпит в Съдебната палата е бил привикан директорът на БДЖ Христо Монов. Прокурорите очакват с любопитство и показанията на бившия транспортен министър Петър Мутафчиев.

Източник: в. Труд