Два милиарда лева за нови локомотиви и вагони на железниците е поискал транспортният министър Петър Мутафчиев по време на разширеното заседание на съвета на тройната коалиция в Банско. Това заяви самият той вчера в Русе, посочва вестник „Монитор“.

Мутафчиев обясни, че е поискал от правителството да се сформира работна група, която да изчисли с колко може да се увеличи държавната субсидия за железопътния транспорт и да изготвят стратегия за 5 години напред. Идеята е парите, отпускани от бюджета, да се увеличат няколко пъти, за да може да се модернизира подвижният състав и по този начин да се вдигне нивото на безопасност във влаковете.

Шефът на транспортното ведомство се срещна със своя румънски колега Людовик Орбан в крайдунавския град, за да обсъдят транспортната стратегия на двете държави.

В доклада си до МС транспортният министър настоял в бюджета за 2009 г. само за железниците да бъдат предвидени 600 милиона лева. Министърът обясни още, че железниците са най-нереформираната система в страната. Затова управляващите се съгласили до 15 септември работна група да изготви финансова рамка за модернизиране на железниците за периода 2008 до 2013 г. Целта била обновяване на железопътната инфраструктура и регламентирано, според европейските изисквания, купуване на нови вагони и локомотиви.

Освен това Мутафчиев обясни, че ако железниците не се иновират, това може да застраши предстоящи проекти по Кохезионния фонд, които трябва да започнат през 2009 г. Друг проблем във финансирането на железопътния транспорт е, че всяка година от скромния бюджет на жп-то се плащат 10 млн. лева, или около 7%, за охрана на вагоните от Транспортна полиция.

„Не е нормално държавно предприятие да плаща на полицията за нещо, което влиза в нейните задължения", обясни Мутафчиев. Затова той е започнал преговори с вътрешния министър Михаил Миков за отмяна на това плащане.

По повод на информациите за спрени пари от Европейската комисия по Оперативната програма (ОП) „Транспорт" министърът на транспорта Петър Мутафчиев съобщи в Русе, че има писмо с указания за работа, но в него не са посочени числа.

Писмото ще бъде преведено и предадено в парламента по време на обсъждането на вота на недоверие към правителството. В момента няма нито един проект, който ние да сме допуснали в оперативна програма „Транспорт". Няма в момента спрени пари и не може да има, тъй като по отношение на пътищата ние не сме пуснали нито един проект, каза още министър Мутафчиев.

Според Ева Калужинска, говорител на ЕК, „всякакви плащания, свързани с пътния фонд, са спрени. Това се отнася както за предприсъединителни програми, така и за програми след присъединяването. Няма да има никакви плащания към пътния фонд".

Снимка: БГНЕС