Кризата повлия на живота на всеки един от нас. Тя остави голяма бразда в общестения и бизнес живот по целия свят. Като по закон влиянието никога не е очаквано. Международната информационна агаенция Washington ProFile и Interfax разказват за най-необикновените промени, които настъпват в живота ни по време на криза.

Финансистите стават суеверни?

Не е тайна, че в криза е изгодно да имаш бизнес за продажба на всякакъв род талисмани, а гадателите, като че ли никога преди това не са били на по-голяма почит. Подобен факт се потвърждава и от Американската асоциация на независимите предсказатели (Association of Independent Readers & Rootworkers), според която известността на предлаганите от нея услуги стават особено масови в кризисни години. Освен това ръстът в продажбите на различни талисмани е повече от внушителен.

В период на икономически спад суеверията се разрастват до нечувани мащаби. Нещо повече дори, в хватката им попадат сериозни и здравомислещи хора от финансовата система. Психолозите от Тексаския университет в Остин и от Северозападния университет успяха да потвърдят документално, че китайски трейдъри и инвеститори предпочитат да купуват ценни книжа, които се асоциират с числото 8 - според китайците, то носи богатства. Не е изненада, че „хвърляйки боб" аналитиците после трудно могат да дадат логично обяснение за ръста, или спада в котировките.

Жени, честност и щедрост

Много експерти заявяваха, че при жените, за разлика от мъжете, кризата преминава в по-лека форма. Все пак е добре да знаем, че още през 1980 г. американският криминолог Джейн Чапмън публикува книгата си „Икономически реали и жени - престъпници". В нея тя доказва, че по време на криза зачестяват случаите на престъпления, извършени от представители на нежния пол. С течение на годините теорията бива многократно потвърждавана. Не е тайна, че безработицата при жените е много по-висока, спрямо тази при мъжете, което си е предпоствка за безпаричие.

От негативните въздействия може да се изтъкне и дефицитът на честност в трудни времена. Консултантите от Vangent стигнали до извода, че всяка икономическа криза е съпроводена с далеч по-контрапродуктивно и неетично поведение. Това ще рече, че се увеличават кражбите по работните места, продажбите на фирмени тайни на конкуренти, саботиране на работния процес и др.

От друга страна пък, кризата пробужда в хората много заспали до този момент чувсвта. Например обществената организация Foundation Center анализира как рецесията в САЩ се отразява на бюджетите на НПО в страната. Оказва се, че в период на рецесия волните пожертования не само, че не секват, но дори и нарастват. И обратното, когато настъпи оживления се наблюдава и отстъпление. Последното е особено видно в първата година на следкризисния период.

А Вие къде сте в списъка?

Когато купонът тече всички ние чинно си харчим парите за най-различни покупки. Но ето, че с настъпването на рецесията идва и разслоението в средите на потребителите. Консултантите от M&C Saatchi направили разделение на потребителите, след детайлни проучвания в четири държави (САЩ, Великобритания, Австралия и Нова Зеландия).

„Оправдани". Това е най-многолюдната група потребители. В основата си са високообразовани и добре платени хора. Те обичат да си купуват неща, когато на пазара излезе последният модел на дадена стока, когато се провежда разпродажба сред тесен кръг клиенти и в добавка към покупката купувачът получава някаква награда от продавача. „Оправданите" купуват дори, когато разполагат с ограничени средства. Те се оправдават с това, че е грях да изпускаш някоя изгодна сделка.

„Икономични". Към тази група попада всеки пети потребител. „Икономичните" не престават да харчат пари, но предпочитат да си купуват далеч по-евтини стоки, задоволяват се с по-скромни ресторанти и почиват на по-евтини курорти.

„Съкрушените песимисти" са около 15% от потребителите. Тези са свили кардинално разходите си, икономисват от всяка стотинка, посещават внимателно разпродажби, колекционират купони и т.н.

„Изкусени". Примерно всеки десети от възрастните се отнася към тази категория. Тези хора са принудени да се ограничават в много отношения, но рано или късно изкушението надделява и както се казва „му изпускат края". Така например в най-тежки моменти те могат да си позволят подарък скъпо вино или козметика, доколкото настроението им зависи от подобни малки и лични подаръци.

„Щрауси". Тези са около 10% от всеки потребител. Подобни потребители изобщо не обръщат внимание на кризата и харчат пари така, както винаги са могли.

„Абстинентните" наброяват между 8-9%. Тези потребители са се отказали от големите покупки, но затова пък липсата се наваксва от дребни, но постоянни придобивки. По правило в тази група попадат работещи, с неголеми доходи.

„Ченчаджии". Тези съставляват от 5 до 7% от населението. Те заменят всичко, например покупката на нов костюм с обяд в ресторант, или пък обратно. В по-голямата си част това са млади хора, без постоянни доходи.

„Далавераджии". Това е най-малочислената група потребители (3-5%). Те с удоволствие живеят в условия на икономически проблеми, с успех си издействата допълнителни намаления и преференциални цени, купуват стоките на ниски цени. В множеството си „далавераджиите" са хора с високи доходи.