Цените на суровините са един от водещите компоненти при производството на потребителски стоки.

Станахме свидетели на силното им повишение през изминалата година, което основателно да доведе до по-високи цени на някои продукти, но даде и възможност на много производители и търговци да спекулират (необосновано да повишават цените на своите стоки, оправдавайки се с по-скъпите суровини).

За да преценим дали има спекула у нас, можем да погледнем как са се отразили по-високите нива на суровините върху цените на основни стоки в САЩ.

През изминалата година станахме свидетели на силно поскъпване на пшеница, памук, кафе, захар, какао, петрол и др.

От една страна причините за това бяха специфични при определени суровини (като например сушата за поскъпването на пшеницата), а от друга - световното възстановяване и силното им търсене от страни като Китай и Индия.

Индексът на ООН, следящ представянето на основни суровини, регистрира шесто поредно повишение през декември до най-високата му стойност от 1990 година насам.

Цената на царевицата например се повиши до 30-месечен максимум в средата на януари предимно поради сушата в Аржентина. По-високата цена на царевицата обаче не се превежда автоматично в по-висока цена на корнфлейкса, тъй като суровината се използва предимно за храна на животните и води до поскъпване в цената на месото.

И доколкото тя е компонент на тази цена, свинското е поскъпнало с 12% от миналата година.

През изминалата година въпреки драстичното поскъпване на хранителните суровини, цените на едро на хранителните стоки са се повишили едва с 1.5%. През тази година очакванията са те да отбележат нов ръст от между 3 и 4.5% (струва си да се помисли какви повишения регистрираха храните у нас).

От търговската верига Stater Bros. Markets, която оперира със 167 магазина, коментираха, че цената на кафето за потребителите се е повишила с 4% в отговор на 8%-то му поскъпване на едро. За сравнение цената на кафето на зърна се е повишила с цели 77% на международните пазари.

Естествено голяма част от това повишение не се прехвърля директно на потребителите (както се опитват да ни обяснят някои търговци у нас), а донякъде яде маржина на печалба на производителите, които прибягват до плавно повишение, а не до шоков ръст на цените на своите продукти.

От водещият световен производител на храни - Kraft Foods, обявиха, че повишението на цените на хранителните стоки ще бъде забавено максимално (противно на бързането на родните производители веднага да стартират с по-високите цени, дори и при наличието на запаси от суровини).

По-високи цени започваме да виждаме и при дрехите, като отново много търговци обясняват това с поскъпването на памука.

И докато памукът се изстреля с 92% нагоре през 2010-та година, в следствие на наводненията в Пакистан и Китай, то в останалите страни поскъпването на дрехите става плавно.

Цените на дънките например се очаква да се повишат през тази година с 4.3%, на чорапите с 2.7%, на панталоните с 2.4%, на поло с 2% и на тениските с 1.8%, според групата Cotton Inc.

Мъжките дрехи се очаква да регистрират по-голям ръст поради относително по-голямото тегло памук използван за тяхното производство.

И докато тези проценти изглеждат напълно разумни, то у нас е нормално да станем свидетели на значително по-голямо процентно увеличение в цените, което ще е чиста спекула, ако процентната промяна е в пъти по-висока от посочената.