Едва 13 процента от българите знаят правата си като потребители
Едва 13 процента от българите са търсили информация за правата си като потребители, сочат резултатите от изследване на Алфа рисърч, проведено от началото до средата на месец март в цялата страна, информира БТА.
Общо 55 процента от анкетираните признават, че са претърпели по-значими щети от надписани сметки и услуги. От тях 25 процента са протестирали пред продавача или доставчика на услугата, а едва 2.6 процента са потърсили друга институция за уреждане на проблема.
Най-честите нередности, с които се сблъсква българският потребител, са продажбата на стоки с изтекъл срок на годност (51 процента), надписани сметки за комунални услуги (43 процента), дефектни облекла и обувки (37 процента).
Много по-рядко българският потребител се е сблъсквал с продажбата на детски играчки - опасни за възрастта на децата (4 процента), продажбата на лекарства с изтекъл срок на годност (7 процента), или покупката на уреди, които са били опасни за здравето (5 процента).
От участвалите в анкетата, 63 процента смятат, че с изключение на хигиенните и стоките от първа необходимост, за всички останали трябва да има срок от време, в което клиентът може да върне или рекламира определена стока.
Според Алфа Рисърч, прави впечатление, че от некачествени стоки се оплакват главно хора от градовете, а в селата, където покупателната способност е по-ниска, такива проблеми са рядкост.