ХЕС: Продукцията за външни пазари съставлява над 90% от продажбите

Надежда Чолакова, директор за връзки с инвеститорите на Хидравлични елементи и системи АД, отговори на въпросите на Рrofit.bg относно развитието на компанията. ХЕС е част от холдинговата структура на Стара планина холд АД.
1. Какви са основните произвеждани продукти от Хидравлични елементи и системи?
Основните сфери на дейност на ХЕС АД са производство и маркетинг на хидравлични елементи. Производството на Дружеството е ориентирано към изпълнение на клиентски поръчки за:
- бутални хидравлични цилиндри – еднодействащи и двойнодействащи, с диаметър на буталото от 20 мм до 300 мм;
- плунжерни хидравлични цилиндри – с диаметър на плунжера от 20 мм до 250 мм, с максимална дължина на хода 3000 мм;
- телескопични хидравлични цилиндри – еднодействащи до 8 степени, с максимален ход до 8000 мм, двойнодействащи до 3 степени с максимален ход 4500 мм;
- ротационни детайли с нанесени върху тях галванични покрития.
2. Каква част от продукцията е предназначена за износ и каква за местния пазар?
Мениджърският екип на Дружеството прилага последователна политика към експортно ориентирана дейност. Предназначената за външни пазари продукция съставлява над 90% от продажбите, а за последните 3 години е в рамките на 94% - 95%.
3. Наскоро компанията приключи с увеличението на капитала си. За какво ще се използват набраните средства?
Набраните от увеличението на капитала средства имат за цел обезпечаване на първия етап от разработената от мениджмънта на ХЕС АД Петгодишна Програма за Технологично и Организационно Развитие (5ПТОР+), която стартира в началото на второто тримесечие на 2007 година. Програмата обобщава и обвързва дейности от неотложен и перспективен характер, като изпълнението им ще изведе ХЕС на нови бизнес хоризонти.
Реализирането на програмните цели е свързано с необходимо развитие до 2011 г. на ефективни капацитети за производство на хидравлични елементи, като това включва развитие на съществуващи и въвеждане на нови процеси.
4. Имате ли сключени дългосрочни договори с български и/или чуждестранни клиенти? На каква стойност са те и докога?
Реализираните приходи от продажби на външни пазари се осъществява чрез директни продажби на компании в страните от Западна Европа и САЩ, с които Дружеството традиционно поддържа дългосрочни договорни отношения. Към момента ХЕС АД има сключени договори за продажба на хидравлични цилиндри със следните основни клиенти:
- Действащ договор с фирма PALFINGER - Австрия за продажба на хидравлични цилиндри. Срокът на договора е до 31.12.2009 г. с опция за удължаване до 31.12.2011 г.
- Действащ десетгодишен договор с фирма HS PENTA - Италия за продажба на хидравлични цилиндри. Срокът на договора е до 2012 г.
5. Какви са прогнозните резултати на дружеството за тази и следващите години?
2007 2008 2009 2010 2011 Разчетни Капацитети (брой годишно) 165000 202000 263000 300000 335000 Продажби (хил.лв годишно) 42140 46500 61300 81315 104034
6. Как се измени процентното участие на основните акционери в компанията след приключилото увеличение на капитала?
Капиталът на ХЕС след увеличението е в размер на 3 032 292 лв. Преди увеличението Стара планина холд АД притежаваше 73.7%, а Славяна АД (дъщерно дружество на Стара планина холд АД) – 9.6%, или общо 83.3%.
След увеличението на капитала Стара планина холд АД притежава 1 932 050 акции – 63.7%, а Славяна АД притежава 251 100 акции – 8.3%. Общият размер на участието на двете дружества е 72%, с което свободно търгуваният обем акции на борсата нарасна от 16.7% на 28%.
7. Какви са предимствата от публичността за една компания?
- Изграждане и поддържане на добър имидж на предприятието и неговия мениджмънт, прозрачност по отношение на дейността и постигнатите резултати.
- Повишаване доверието на потенциалните инвеститори в дружеството и неговата дейност.
- Разширяване възможностите на фирмата за достъп до външни източници на финансиране.