Цветан Лъжански: След като затвърдихме позициите си у нас, вече гледаме към съседни пазари
За финансовите резултати на Девин АД, пазарният дял на компанията в страната и намеренията на ръководството й да навлезе в пазара на съседни държави, разговаряме с Цветан Лъжански, главен изпълнителен директор на Девин АД.
Г-н Лъжански, как се развива компанията, откакто придобихте публичен статут?
Девин АД показва много добри резултати и след като придоби публичен статут. За третото тримесечие ние бележим ръст на приходите от 75% спрямо 2006 г., EBITDA нараства до 6.868 млн лв, а печалбата ни възлиза на 2.2 млн лева спрямо загуба от 318 хил. лева за предходния период на миналата година. Едновременно с това успяхме да привлечем доста добри професионалисти, които да подсилят екипа ни с оглед на намеренията, които имаме за агресивно развитие през следващата година.
Въведохте ли в експлоатация новите машини и какъв очаквате да е ефектът върху производителността на Девин АД?
Всички договори за модернизация на производствените мощности са финализирани и новите машини ще бъдат въведени в експлоатация през първата половина на 2008 г. Оборудването е от немската марка „Кронес” и след въвеждане в експлоатация ще превърне завода за бутилирани води в гр. Девин в един от най-модерните на Балканите, като процесът на производство е изцяло автоматизиран.
Какъв е пазарният дял на компанията към деветмесечието по сегменти и как се променя с времето?
Девин запазва лидерската си позиция с дял около 31-32%, като имаме значително засилване на позициите в сегмента на офисни доставки на галони.
Какъв е ръстът при потреблението на минерална вода и безалкохолни напитки в страната?
Пазарът запазва стабилния си ръст на развитие и през тази година. Покачването в потреблението на бутилираните води е над 15%, в сравнение със същия период през изминалата година, или със 74 млн. литра, в сравнение с третото тримесечие на 2006-а година. За деветмесечието на 2007 г. потреблението на бутилирани води в България се равнява на общо 531 млн. литра. (по данни на АПБНБ)
Отчитате ли неприсъствието Ви на някой пазарен сегмент на безалкохолни напитки като пропуск?
Стратегията за развитие на Девин АД цели да превърне компанията във един от лидерите на пазара на безалкохолни напитки в Югоизточна Европа. В предстоящите инвестиционни планове се предвиждат придобивания на нови компании с цел затвърждаване на портфолиото ни от продукти. Това включва и навлизане на нови пазарни сегменти, на които към този момент не сме представени.
Обсъждат ли се промени около отдадените на концесия минерални извори?
Нашето законодателство в областта на концесионирането на минерални води противоречи на установените европейски практики и регулативни рамки. Продължаваме много активно да лобираме за промяната му, включително и на ниво Европейски съюз.
На колко се оценява българският пазар на бутилираните води?
По данни на международната компания за пазарни проучвания Canadean, българският пазар на бутилирани води по цени на дребно се оценява на 256.16 млн. лв. за 2006 г., като прогнозните стойности за 2007г. се равняват на 271.23 млн. лв.
На какъв етап са процедурите по придобиване на компании в и извън страната?
Преговорите, които водим са в различни стадии, но се надяваме в скоро време да можем да обявим положителни новини.
Позната ли е марката Девин извън страната?
Девин АД от години изнася своята продукция за САЩ, Германия и други страни, но износът до този момент не е бил приоритет на компанията. Фокусът ни беше в затвърждаването на лидерските ни позиции на национално ниво.
Сега, след като вече постигнахме тази цел, търсим логичното развитие на марката в съседни пазари. Фокусирали сме се върху Румъния и Гърция, където смятаме да навлезем по-агресивно.
Само столиците на тези две съседни държави представляват още един "български" пазар за нас. Смятаме, че с адекватна стратегия и подход ще успеем да позиционираме Девин АД сред основните играчи на тези пазари и съответно да постигнем отлична познаваемост на марката.
За по-малко от два месеца позицията на Девин АД се нареди сред най-ликвидните на БФБ. На какво според Вас се дължи този факт?
Радваме се, че търговията започна с една добра ликвидност. Компанията е с ясна стратегия, доказан мениджмънт, разумна финансова политика и оперира в сектор, който се развива много активно в целия регион. Това може би обуславя инвеститорския интерес. Трябва да имаме предвид, че основните ни инвеститори са институционални, с по-дълъг хоризонт и при по-ниските нива, които наблюдавахме последните дни нямаше силно предлагане.
Споделяте ли притеснението за надцененост на българските компании и има ли изход от ситуацията, предвид сегашното състояние на пазара?
Ние се чувстваме доста по-комфортно да коментираме пазара на води и напитки, така че не бихме се ангажирали с коментар по темата.