2-3% повече немски туристи можем да очакваме през това лято по Черноморието, пише днес вестник „Монитор“. Това прогнозира Валентин Йосифов, заместник-председател на Съюза на инвеститорите в туризма и управител на ТУИ-България. Факт е, че немският пазар нито драматично спада, нито драматично расте. Британският пазар, поне във фирмите на ТУИ, се развива на нивото от миналата година с тенденция също леко да го надмине, докато на скандинавския пазар има спад в записванията, допълни той.

Според представителя на немския туроператор в България причините за намаляването на броя на туристите от скандинавските страни са в няколкото инцидента със смъртни случаи и изнасилвания. Пресата в тези страни злоупотреби с тези случаи, търсейки сензацията. Освен това някои скандинавски туроператори налагат България като дестинация за т. нар. "алкохолен туризъм", добави Йосифов.

Статистиката на ТУИ показва, че немските туристи са 33% от почиващите по Черноморието. Скандинавците имат дял от 25%, а британците - 20 на сто. Доста по-малко 5 и 3% е делът на белгийците и холандците. Останалите проценти се падат на представители от почти всички други страни от ЕС.

Според Йосифов в световен мащаб има отлив от пакетни пътувания и това се дължи на интернет и нискотарифните авиокомпании. Въпреки това в някои страни като Германия, например, има нарастване от 2-3 на сто на този вид почивки в чужбина.

Хотелите в България не отговарят на категориите си, каза още представителят на ТУИ у нас. В момента за нас, като туроператор, е най-трудно да сключим договор с тризвезден хотел. В България всички строят само четиризвездни хотели и тук-там някой петзвезден. 75% от четиризвездните хотели са всъщност тризвездни хотели с по-големи стаи. Мебелите, покривките и пердетата обаче не правят хотела. Най-важното за нивото на един хотел е обслужването. Звездите са много условни, добави той.

Йосифов определи като глупост идеята да се въведат минимални цени на нощувките. Тезата се лансира от някои хора, които постоянно твърдят по медиите в България, че продаваме на безценица нашата туристическа база, уточни той. Няма нищо по-непродаваемо на този свят от едно хотелско легло, останало за една нощ празно. Ние живеем в условията на изключително реална пазарна икономика. Всичко е въпрос на търсене и на предлагане. В момента предлагането в България насища търсенето на такова ценово ниво, което може да бъде достигнато при изградения от България имидж, добави представителят на ТУИ за България.