Според експертите климатичните промени правят въздушните течения по-нестабилни от всякога. Поради тази причина авиокомпAniите търсят нови начини за осигуряване на безопасност и комфорт за пътниците.

Една авиокомпания вече използва изкуствен интелект, за да прогнозира кога полетът може да попадне в турбуленция.

Турбуленцията често е трудна за избягване, защото не винаги се визуализира на радарните системи в пилотската кабина или е твърде локализирана, за да бъде предвидена от стандартните метеорологични модели.

Въпреки че фаталните случаи са редки, през миналата година турбуленцията доведе до смъртта на един пътник на полет на Singapore Airlines от Лондон и до няколко пострадали на полет на Qatar Airways за Дъблин.

Според Международната асоциация за въздушен транспорт (IATA) турбуленцията е основната причина за нефатални наранявания както на пътници, така и на екипаж. Между 2009 и 2021 г. Федералната авиационна администрация на САЩ е регистрирала 146 случая на тежки наранявания по време на турбуленция.

Проучване на Университета в Рединг (Обединеното кралство) показва, че небето днес е с до 55% по-„трескаво“ в сравнение с преди четири десетилетия. Причината е по-топлият въздух в резултат на въглеродните емисии, който променя въздушните течения в струйното течение (jet stream) и засилва т.нар. „яснонебесна турбуленция“ (clear-air turbulence).

Най-силен ръст е отчетен над Северния Атлантик – един от най-натоварените въздушни коридори. Но съществено увеличение се наблюдава и над САЩ, Европа, Близкия изток и Южния Атлантик.

Emirates въвежда AI прогнози за турбуленция

„Авиокомпаниите трябва да започнат да мислят как ще управляват този нарастващ риск. Само в САЩ турбуленцията струва на индустрията между 150 и 500 милиона долара годишно“, казва метеорологът Марк Просър от Университета в Рединг. Тя увеличава разходите, износва самолетите и повишава риска от наранявания.

Сегашните модели и радарите трудно „виждат“ турбуленцията, защото тя често се причинява от малки въздушни вихри, които не се засичат.

Затова Emirates, най-голямата авиокомпания в Близкия изток, внедрява система с AI, която прогнозира турбуленцията в реално време. Технологията използва съчетание от машинно обучение, споделени данни от множество полети и доклади на пилоти, за да визуализира турбулентните зони директно в кабината.

Компанията съобщава, че благодарение на това вече има по-малко случаи на неочаквана силна турбуленция.

„Все още сме в началото, но виждаме ясни положителни резултати“, казва капитан Хасан Алхамади, старши вицепрезидент „Полети“ в Emirates.

Той допълва, че технологията не може да гарантира напълно спокойни полети, но вече е довела до „значително намаляване“ на сериозните инциденти през последната година.