Кошмарно лято за контрола на въздушно движение
Предстоящият протест на френските авиодиспечери допълнително ще затрудни претоварената европейска авиация
&format=webp)
Френските авиодиспечери обявиха протест на 3 и 4 юли, което вещае летен туристически сезон, изпълнен със закъснели полети.
Основната причина е фрагментираната, претоварена система за контрол на въздушното движение в Европа. Докато диспечерите се оплакват от преумора и изтощение, авиокомпании като Ryanair настояват политиците да предприемат мерки, за да осигурят нормалното протичане на полетите, пише Politico.
„Френската стачка със сигурност ще окаже негативно въздействие върху мрежата“, заявява Фредерик Дело, вицепрезидент за Европа на Международната федерация на авиационните диспечери – глобална организация, в която френските синдикати не членуват.
Стачката само влошава и без това мрачната прогноза за летните пътувания. „Всяко лято от началото на пандемията досега е било най-лошото“, казва Пол Ройтер, вицепрезидент на пилотския профсъюз European Cockpit Association.
„Разполагаме с ограничено въздушно пространство, ограничен брой писти, летищата имат капацитетни ограничения... Всяко прекъсване обърква цялата система, защото резервите са минимални. Вероятно това ще наблюдаваме и това лято“, допълва Ройтер, капитан на Boeing 737 в люксембургската авиокомпания Luxair.
Смущения на хоризонта
Политиците също са наясно с факта, че европейският въздушен трафик е станал нестабилен и податлив на смущения.
„Миналата година закъсненията в европейската авиационна мрежа достигнаха най-високите си нива за последните 25 години, а тази година ситуацията вероятно ще се влоши още повече“, предупреди транспортният комисар Апостолос Цицикостас в писмо до министрите на транспорта през април.
„През 2023 г. в пиков ден бяха отчетени 35 000 полета в Европа, а сега очакваме да достигнат 38 000.“
По думите му високото търсене оказва сериозен натиск върху доставчиците на аеронавигационни услуги (ANSP), много от които все още се борят с недостиг на персонал и ограничен капацитет. Комисарят призова правителствата да ускорят „наемането и обучението на допълнителни диспечери“.
Проблемът обаче не може да бъде решен бързо – обучението на нови диспечери отнема поне три години. Освен това сертификатите за управление на въздушния трафик важат само в определени части от силно фрагментираното въздушно пространство на Европа, управлявано от 40 различни ANSP.
Според прогнозите на канадската обучителна компания CAE, до 2033 г. Европа ще има нужда от най-много нови диспечери – 27 000 от общо 71 000 на глобално ниво.
"Лига на закъсненията"
Междувременно авиокомпаниите са притеснени. В опит да посочи и засрами най-неефективните доставчици, Ryanair стартира т.нар. „Лига на закъсненията“ – класация на страните с най-много допълнително време за пътуване в европейската мрежа.
„Франция, Испания, Германия, Португалия и Обединеното кралство остават сред най-слабите по отношение на контрола на въздушното движение, главно заради неспособността на националните транспортни министри да осигурят нужния персонал“, обяви Ryanair в сряда.
Според компанията френските ATC са причина за над 26 000 закъснели полета от 1 януари до 30 юни, засегнали около 4,7 милиона пътници. Испания е втора с около 16 500, следвана от Германия с 7500.
„Още един месец на лошо управление и недостиг на персонал в ATC – и отново без реакция от страна на Европейската комисия или националните власти“, коментира изпълнителният директор на Ryanair Майкъл О’Лиъри. Той обвинява ANSP структурите, че са „държавни монополи, които не се интересуват от клиентите и последствията от закъсненията“.
Френското министерство на транспорта реагира, като напомни, че контролът на въздушното движение е едва третата по честота причина за закъснения – след проблеми, причинени от самите авиокомпании.
„Забележително е, че Ryanair е на 26-то място по пунктуалност в Европа с 69%. За сравнение, най-пухктуалната авиокомпания има 86%“, отбелязва ведомството. То подчерта също, че „ако френските или германските ATC причиняват забавяния, това се дължи и на факта, че те оперират в едни от най-натоварените въздушни пространства в света, често ограничени от геополитически и отбранителни фактори“.
Нарастващ трафик, ограничен капацитет
Според Eurocontrol, „е твърде рано да се каже“ дали 2025 г. ще бъде по-лоша от миналата. През 2024 г. средното закъснение е било 2,13 минути на полет – най-високото за последните десетилетия.
Организацията отбелязва, че трафикът вече е достигнал кризисно високи нива, а мрежата е претоварена. Влошената геополитическа обстановка – включително пълномащабната война в Украйна и последните събития в Близкия изток, допълнително усложнява ситуацията. Някои ANSP в Югозападна, Югоизточна и Централна Европа се справят с до 40% повече полети в сравнение с 2019 г.
„Уморени са и диспечерите, и пилотите – и това е повод за сериозно притеснение, защото основната ни цел е безопасността“, казва Дело, който е диспечер от 33 години. “Когато диспечерите са критично изморени още от април, май и юни, но продължават да работят на пълни обороти и през юли, август и септември – това ги поставя на ръба на силите им.”