Майкъл О'Лиъри, главният изпълнителен директор на Ryanair, е само на няколко дни от потенциалното право да получи бонус на стойност 100 млн. евро, тъй като цената на акциите на нискотарифната авиокомпания се задържа рекордно висока.

Тя обаче трябва да остане на ниво от 21 евро или по-високо в продължение на минимум 28 последователни дни, за да има О'Лиъри шанс за това възнаграждение, отбелязва Euronews. В понеделник цената на акциите беше 23,8 евро.

Те се търгуват над нивото от 21 евро от 2 май насам, или 25 дни, което означава, че минималният срок от 28 дни може да бъде изпълнен до края на седмицата. Преди това най-дългият период, в който акциите на Ryanair са били над тази граница, е пет дни, през март миналата година.

О'Лиъри защити потенциалния си бонус, като заяви, цитиран от The Telegraph: „Мисля, че осигуряваме изключителна стойност за акционерите на Ryanair в епоха, когато футболистите и мениджърите от Премиършип получават от 20 до 25 млн. евро годишно.“

Бонусът на главния изпълнителен директор обаче е обвързан с още няколко условия. Според настоящия му договор О'Лиъри няма да получи това възнаграждение до 2028 г. и ще може да се възползва от него само, ако дотогава все още оглавява Ryanair.

Тази клауза за бонус беше въведена за първи път като част от компенсацията на О'Лиъри още през 2019 г., преди да бъде удължена през 2022 г., когато договорът беше подновен с пет години и половина.

Главният изпълнителен директор, който е начело на Ryanair от 1994 г. насам, има ключова роля за превръщането на авиокомпанията в един от най-големите нискотарифни превозвачи в Европа.

Понастоящем той е един от най-богатите бизнесмени в Иралндия и според Forbes състоянието му се оценява на 1,1 млрд. долара (1 млрд. евро).

Миналата седмица цената на акциите на нискотарифната авиокомпания се покачи до рекордно ниво, след като компанията отчете печалба от 1,6 млрд. евро за последната финансова година. По същото време беше разкрита и програма за обратно изкупуване на акции на стойност 750 млн. евро, която също допринесе за по-високите цени на акциите.

Напоследък обаче компанията се сблъсква и с критики заради качеството на обслужване при качването на борда, местата, храната, чистотата и обстановката в салона.

Авиокомпанията е обвинявана в нарушаване на редица права на потребителите, което включва такси за избор на място, по-големи ръчни багажи и високи такси за отпечатване на бордни карти на летищните терминали. В резултат Ryanair, заедно с няколко други нискотарифни авиокомпании, бяха глобени наскоро от Испания.

Потенциалният бонус на О'Лиъри вече беше отхвърлен поради продължаващите предполагаеми проблеми с корпоративното управление на Ryanair. Те включват опасения относно разнообразието, независимостта и прозрачността на борда, както и относно справянето с пандемията и трудовите въпроси.

Анализаторите на Barclays също така подчертаха, че обратното изкупуване на акции, обявено от управителния съвет на Ryanair, в който участва и О'Лиъри, може да доведе до по-дълго задържане на цените на акциите над необходимия праг.

Междувременно наскоро Ryanair обяви, че тази година ще увеличи цените на билетите си с 5-6 %, тъй като според компанията по-ниските цени на билетите са се отразили отрицателно на годишните печалби, допълва Euronews.