„Незаконно и възмутително“: Как реагираха глобените от Испания нискобюджетни авиокомпании
Общата глоба от 179 млн. евро за „злоупотреба“ с таксите за ръчен засяга Ryanair, EasyJet и още три компании
Испанското министерство за правата на потребителите наложи глоба от 179 милиона евро на пет нискобюджетни авиокомпании за „злоупотреби“, сред които налагане на допълнителни такси за ръчен багаж.
Ryanair е ударен с лъвския пай от наказанието, получавайки глоба от 107,78 милиона евро. Испанската нискотарифна авиокомпания Vueling е осъдена да плати 39,2 милиона евро, а EasyJet е глобена с 29 милиона евро. Втората по големина авиокомпания в Скандинавия - Norwegian, както и испанската авиокомпания Volotea получават санкции в размер на над 1 милион евро.
Петте авиокомпании трябва да преустановят практиката си да изискват допълнително заплащане за ръчен багаж и за резервация на място близо до пътник, до когото е важно да бъдат по време на полета. Превозвачите също така са критикувани за „непропорционални“ такси за отпечатване на билети, за които се твърди, че пропускат или не изясняват информация за цените на уебсайтовете на компаниите и не позволяват плащания в брой на испанските летища.
Испанската асоциация на авиокомпаниите (ALA) заяви, че ще обжалва глобата за таксите за ръчен багаж в съда, определяйки наказанието като „явно незаконно“ и против европейските норми.
„Ако бъде приложено, решението на Министерството на правата на потребителите би довело до непоправими щети за пътника, опит срещу неговата свобода да приспособи пътуването според нуждите си и задължение да плаща за услуги, от които може да не се нуждае“, казва президентът на ALA Хавиер Гандара, цитиран от CNBC.
Ryanair заяви, че „незабавно ще обжалва незаконните и неоснователни глоби за багаж на Испания“, като главният изпълнителен директор Майкъл О’Лиъри каза, че санкциите, които „са измислени от испанското министерство очевидно са в нарушение на законодателството на ЕС“, предава още CNBC.
„Успехът на Ryanair и други нискотарифни авиокомпании в Испания и в цяла Европа през последните години се дължи изцяло на европейския режим „Открито небе“ и свободата на авиокомпаниите да определят цени и политики без намеса от националните правителства, каквито са днешните незаконни испански глоби“, отбелязва той.
Авиопревозвачът Norwegian също заяви, че ще се свърже с испанските и европейските власти, за да оспори таксата, и отбеляза, че политиката му за багаж отразява ангажимента му за „осигуряване на безопасно и достъпно пътуване“.
„Ние сме напълно несъгласни с решението на испанското министерство на потребителите и намираме предложените санкции за възмутителни“, се казва в изявление на EasyJet, подчертавайки, че смята политиката си за ръчен багаж за съобразена с всички приложими закони. „Ще обжалваме официално това в съда и енергично ще защитаваме нашата позиция.“
След периода на прекъснатите пътувания по време на Covid-19 нискобюджетните авиокомпании се борят с редица проблеми, включително по-високи цени на горивата, глобална декарбонизация и геополитическа несигурност. Задържането на доставките на самолети от американския производител Boeing също повлияха на темповете на растеж на трафика, като на 4 ноември Ryanair понижи целта си за фискалната 2026 г. до 210 милиона пътници спрямо предишна прогноза от близо 215 милиона, посочва CNBC.
Миналия месец доклад на GlobalData прогнозира, че пазарът на нискотарифни превозвачи ще нарасне с общ годишен темп на растеж от над 10% през 2023-2028 г., посочвайки достъпността като ключов приоритет за авиокомпании, които прилагат мерки за намаляване на разходите, като напр. допълнителни такси за багаж и храна по време на полет.
В своите прогнози през юни Международната асоциация за въздушен транспорт отбеляза, че рентабилността на превозвачите, включително небюджетните авиокомпании, се очаква да достигне рекордно високи приходи от 996 милиарда долара през 2024 г., което е ръст от 9,7% на годишна база.