Три от големите американски компании – Starbucks, Nike и Boeing, имат много общи проблеми в момента.

Всяка от тях извърши промени в ръководството си и назначи нов главен изпълнителен директор с мисия да върне предишната слава на марката.

Но това съвсем няма да е лесна задача, стана болезнено ясно през седмицата, пише в анализ CNN.

Върнете ни кафенето от 90-те

Предварителният отчет за приходите във вторник разкри поредното тримесечие на спад в продажбите на Starbucks – трето поред.

Спадът е особено голям в САЩ, където продажбите са намалели с 10%, и в Китай, където са спаднали с 14%. Търсенето не е било толкова ниско от първата година на пандемията.

Статистиката е толкова разочароваща, че Starbucks предприе необичайния ход да преустанови финансовите си прогнози до края на годината, което на теория би трябвало да даде на новия генерален директор достатъчно време да измисли спасителен план.

Брайън Никол пое ръководството миналия месец, напускайки ръководния си пост в Chipotle, за да стане третият главен изпълнителен директор на Starbucks в рамките на три години.

Но дори за човека, известен в бранша като спасител на затъващи компании, това може да се превърне в непосилна задача.

„Трябва да променим из основи стратегията си, за да се върнем към растеж. Хората обичат Starbucks, но чух от някои клиенти, че сме се отдалечили от същността си.“, допълва изпълнителният директор.

Казано с други думи: върнете атмосферата на спокойното кафене от 90-те години на миналия век.

Just Do It (Again)

Nike е в подобна ситуация.

Акциите на спортния гигант са се понижили с около 25% тази година, а приходите са спаднали с 10% за последното тримесечие спрямо година по-рано.

Подобно на Starbucks, тя има нов изпълнителен директор, на който възлага надежди за иновативна стратегия, с която да върне на марката предишната ѝ слава.

Разбира се, по-лесно е да се каже, отколкото да се направи.

Проблемите на Nike се дължат на собствените ѝ грешки – като например това, че не се фокусира достатъчно върху производството на атрактивни за клиентите си обувки, както и на нарастващата конкуренция от по-младите новосъздадени марки като Hoka и On.

Новият човек на върха, Елиът Хил, е на поста едва от няколко седмици, но вече е осигурил удължаване на партньорството с NBA и WNBA за 12 сезона, което гарантира, че марката ще остане върху униформите и официалните облекла на баскетболните клубове.

Следващата задача в списъка е: Да измисли как обувките отново да станат готини.

Най-проблемното дете

И накрая следва Boeing, Boeing, Boeing, Boeing....

Нещата вече бяха в окаяно състояние, когато Кели Ортбърг пое поста на главен изпълнителен директор през август, но след това задълбочаването се влоши още повече.

В сряда профсъюзните работници, които стачкуваха през последните шест седмици, отхвърлиха предложението на да се върнат на работа, което означава, че спирането на работния процес, източващо около 1 млрд. долара месечно от компанията, ще продължи.

В същия ден Boeing отчете загуба за третото тримесечие в размер на 6 млрд. долара, което е една от най-големите тримесечни загуби в историята на компанията.

Всичко това се случва на фона на годината, която започна с избухването на една от вратите на самолета във въздуха.

Което пък се превърна в началото на шестгодишен период, белязан от двойни трагедии, унищожителни разкрития за системни провали и почти пълното разрушаване на репутацията на Boeing по отношение на качеството и безопасността.

Подобно на Nike и Starbucks, Boeing, има нужда да погледне към миналото, за да направлява бъдещето си.

За съжаление обаче, без стачкуващите в момента 33 000 работници, едва ли ще може да построи машината на времето, от която толкова отчаяно се нуждае.