Американският производител на самолети Boeing е задлъжнял, доверието в него спада и е податлив на грешки, но също така е способен да се промени. Това е оценката на главния изпълнителен директор Кели Ортбърг, който пое закъсалата компания през август.

След като Boeing отчете тримесечна загуба от $6,17 милиарда, Ортбърг заяви пред персонала, че остава много работа преди производителят да успее да построи нов самолет - нещо, което не е правил, откакто пусна 787 Dreamliner през 2009 г., съобщава The Wall Street Journal.

„Трябва да знаем какво се случва не само с нашите продукти, но и с нашите хора“, пише Ортбърг в писмо до служителите. „Най-важното е, че трябва да предотвратим натрупването на проблеми и да работим по-добре заедно, за да идентифицираме и коригираме първопричината.“

В обръщението си Ортберг казва още, че компанията трябва да поправи нарушената си култура и да подобри производството на забавящите се с години нови разновидности на самолети.

Boeing е в затруднение в резултат на две фатални катастрофи, наказателна присъда, взрив по време на полет, производствени забавяния и скорошна стачка.

Колкото до финансовите резултати за третото тримесечие, те не разкриват нищо ново.

Компанията беше подготвила инвеститорите за лошите новини по-рано този месец, като предупреди, че очаква много по-големи тримесечни загуби и по-слаби продажби.

По това време Boeing обяви, че планира да съкрати около 10% от работната си сила, а Ортбърг каза на инвеститорите, че бизнесът е „в трудна позиция“, припомня MarketWatch.

В крайна сметка Boeing отчита най-голямата си тримесечна загуба от 2020 г., когато пандемията блокира въздушния транспорт.

Компанията регистрира нетна загуба от 6,17 милиарда долара за тримесечието, или $9,97 на акция, по-голяма от загубата от 1,64 милиарда долара, или $2,70 на акция, отчетена през предходния период. С изключение на еднократните артикули, Boeing обявява загуба от $10,44 на акция, по-голяма от консенсуса на FactSet от $10,40.

Приходите спадат с 1% до 17,840 милиарда долара от 18,104 милиарда долара, като са над прогнозата за 17,815 милиарда долара, според FactSet.

Компанията има отрицателен оперативен паричен поток от 1,3 милиарда долара. Неизпълнените поръчки възлизат на 511 милиарда долара към края на тримесечието, включвайки над 5400 търговски самолета.

„Ще отнеме време, за да върнем Boeing към предишното му наследство, но с правилния фокус и култура можем отново да бъдем емблематична компания и лидер в аерокосмическата индустрия“, казва още Ортбърг в обръщението си, цитиран от MarketWatch.

Междувременно Boeing и синдикатът, представляващ неговите машинисти в щата Вашингтон, постигнаха предварително споразумение, което ще бъде подложено на гласуване днес. Работниците са в стачка заради заплатите от 13 септември.

Тази оферта има „по-голяма вероятност да бъде одобрена“, според анализатори от Baird, тъй като представлява увеличение на заплащането с 35% (в сравнение с предишно предложение за ръст от 25%), по-висок паричен бонус и увеличени пенсионни вноски.

Стачката дойде в неподходящ момент за компанията, която има над 57 милиарда долара неизплатен дълг.

В сряда компанията заяви, че разполага с пари и парични еквиваленти от 10,5 милиарда долара в края на тримесечието, което е спад от 12,6 милиарда долара в началото на периода.

По сегменти приходите в звеното на търговските самолети са спаднали с 5% до 7,4 милиарда долара.

Приходите в сегмента на отбраната, космоса и сигурността са нараснали с 1% до 5,5 милиарда долара.

Приходите от глобални услуги са нараснали с 2% до 4,9 милиарда долара.

Акциите на Boeing са паднали с 39% от началото на 2024 г. до момента, докато S&P 500 е нагоре с 22,7%.

Промяна на културата, стабилизиране на бизнеса, подобряване на изпълнението

Ръководителите на Boeing трябва да прекарват повече време в цеховете и инженерните лаборатории, става ясно от думите на Ортбърг.

Той посочва, че компанията трябва да постигне сделка със своите стачкуващи машинисти и да рестартира фабриките, които са неактивни от 13 септември.

От решаващо значение по думите му е и прилагането на план за подобряване на качеството, изискван от федералните регулатори след инцидента през януари по време на полет на Alaska Airlines.

Относно многократните забавяния на Boeing в усилията за пускане на следващи продукти, включително две нови версии на 737 MAX, 777X и ключови отбранителни програми, Ортбърг казва: „Трябва да сме по-добри в разбирането и по-проактивното управление на рисковете по тези проекти.”