Boeing ще съкрати около 17 000 работни места и ще забави първата доставка на самолета си 777X, тъй като компанията се сблъсква със задълбочаващи загуби и последици от стачката на най-големия си профсъюз.

Главният изпълнителен директор Кели Ортбърг обявява съкращенията, равняващи се на 10% от работната сила, в съобщение до персонала в петък. „Бизнесът ни е в трудно положение и е трудно да се преувеличат предизвикателствата, пред които сме изправени заедно“, пише той.

Финансовите проблеми в Boeing се изострят от началото на годината, когато панел на вратата се откъсна от един от самолетите 737 Max по време на пътнически полет. Регулаторните органи поискаха забавяне на производството, за да се отстранят проблемите с качеството, което намали паричните потоци в компанията.

Миналия месец 33 000 служители излязоха от заводите на Boeing в щата Вашингтон, след като членовете на профсъюза на машинистите с огромно мнозинство отхвърлиха нов договор. Стачките спряха производството на самолетите 767 и 777, което допълнително намали приходите, натоварвайки доставчиците и клиентите ѝ.

Тази седмица агенцията за кредитен рейтинг S&P предупреди за възможно понижаване на рейтинга на облигациите на Boeing до статус „junk“. Анализаторите очакват компанията да се опита да набере поне 10 млрд. долара нов капитал, за да подобри финансовото си състояние.

В отделно изявление след затварянето на пазара в петък Boeing предупреди инвеститорите, че в резултатите за третото тримесечие, които трябва да бъдат представени на 23 октомври, ще бъдат „отчетени въздействия“, свързани със стачката, както и разходи в търговските и отбранителните подразделения.

Boeing обяви, че приходите за тримесечието ще застанат на около 17,8 млрд. долара - с около 3% по-малко от очакванията на анализаторите.

Ортбърг, бивш главен изпълнителен директор на производителя на авионика Rockwell Collins, беше назначен в края на юли на мястото на Дейв Калхун. Той пристигна скоро след като Boeing се призна за виновен, че е подвел американските регулаторни органи относно системата за контрол на полета, която е причинила две фатални катастрофи на самолети 737 Max през 2018 и 2019 г.

Производителят продължава да е изправен пред федерални разследвания във връзка с инцидента със 737 Max на полет на Alaska Airlines през януари, при който не загинаха пътници, но доведе до нови въпроси за контрола на качеството в компанията.

В опит да спести парични средства, Boeing спря поръчките за покупки от доставчици, замрази наемането на нови служители и освободи десетки хиляди служители.

Boeing трябваше „да пренастрои нивата на работната си сила, за да ги приведе в съответствие с финансовата ни реалност и с по-фокусиран набор от приоритети“, коментира Ортбърг, добавяйки, че съкращенията ще обхванат изпълнителни директори, мениджъри и служители.

Компанията обяви, че първата доставка на самолета 777X на Boeing - който първо трябваше да влезе в търговска експлоатация през 2020 г. - ще бъде отложена отново, от 2025 г. на 2026 г.