Повече от 30 000 служители на Boeing се очаква да излязат на стачка в полунощ в петък (Тихоокеанско време), спирайки производството на повечето от самолетите на компанията, след като отхвърлиха с огромно мнозинство нов трудов договор.

Това е скъпоструващо събитие за производителя, който се бори да възстанови репутацията си след множеството кризи, свързани с безопасността на неговите самолети, които го затрупаха през последната година.

94,6% от работниците в района на Сиатъл и в Орегон са гласували срещу предварителното споразумение, което Boeing и Международната асоциация на механиците и авиокосмическите работници представиха в неделя. 96% от тях са подкрепили първите стачни действия от 2008 г. насам, което е много повече от необходимите две трети от гласовете за спиране на работа.

„Започваме стачка в полунощ“, категоричен беше президентът на синдиката IAM District 751 Джон Холдън на пресконференцията, на която обяви резултатите от гласуването.

Той характеризира протеста като „стачка, основана на нелоялни трудови практики“, твърдейки, че работниците от фабриката са били подложени на „дискриминационно поведение, принудителни разпити, незаконно наблюдение и обещани, но неизплатени обезщетения“.

Предварителното предложение на Boeing включваше 25% увеличение на заплатите и други подобрения в здравните и пенсионните осигуровки. Профсъюзът обаче искаше повишение с около 40%. Работниците се оплакаха от споразумението, като заявиха, че то не покрива нарасналите разходи за живот.

Гласуването е удар по главния изпълнителен директор Кели Ортбърг, който е начело на компанията от пет седмици. Ден преди гласуването той призова работниците да приемат договора и да не стачкуват, като заяви, че това би застрашило възстановяването на компанията. Крайното финансово въздействие на стачката ще зависи от това колко дълго ще продължи.

Анализаторът на Jefferies Шийла Кахяоглу коментира пред CNBC, че 30-дневният финансов ефект от стачката може да възлезе на 1,5 млрд. долара загуби за Boeing, добавяйки, че тя също така „може да дестабилизира веригите за доставки“. Кахяоглу прогнозира, че предварителното споразумение би имало годишно въздействие от 900 млн. долара, ако бъде прието.

Досега през тази година Boeing е изхарчила около 8 млрд. долара и има нарастващи дългове. Производството не отговаря на очакванията, тъй като компанията работи за отстраняване на различни недостатъци и е изправена пред други проблеми, характерни за цялата индустрия, като например недостиг на доставки и работна ръка.

Избухването на почти нов самолет Boeing 737 Max 9 в началото на годината доведе до допълнителен федерален контрол върху производствените линии на производителя.